Αρχική σελίδα » Ανθρώπινο Δυναμικό » Μέλη Δ.Ε.Π. » Ρέα Κακάμπουρα

Κακάμπουρα Ρέα, Αναπλ. Καθηγήτρια Λαογραφίας

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Διεύθυνση εργασίας: Μαράσλειο, Μαρασλή 4, 10676, Αθήνα
Τηλ: 210-3689566, 210-3688036
e-mail: rkakamp@primedu.uoa.gr

https://uoa.academia.edu/ReaKakampoura

ENGLISH CV

 

  • Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Λαογραφίας Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α.
  • Διευθύντρια Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών (2018 έως σήμερα)
    http://www.primedu.uoa.gr/ergastiria/ergastirio-koinwnikon-epistimwn.html
  • Επιστημονική Υπεύθυνη Αρχείου Αφηγήσεων Ζωής του Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α.
    https://archeio-afigiseon-zois.primedu.uoa.gr/
  • Διευθύντρια Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών (2018-2020)
  • Διευθύντρια Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Κοινωνικές επιστήμες και ανθρωπιστικές σπουδές στην εκπαίδευση» (2019-2022)
  • Μέλος της Εθνικής Επιστημονικής Επιτροπής για την εφαρμογή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO 2003) στην Ελλάδα (2012 έως σήμερα)
    https://ayla.culture.gr/purpose/ethini_epistimoniki_epitropi_gia_ti_symvasi/
  • Ειδική Γραμματέας του Δ.Σ. της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρεία
    https://www.laographiki.gr/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE
    %BD%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/
  • Μέλος της Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής για την ανάπτυξη του έργου του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων «Φοίβος Ανωγειανάκης» - Κέντρου Εθνομουσικολογίας (ΑΔΑ:ΩΛΦ44653Π4-Ω2Π)
  • Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής, Σειρά “Λαογραφία/laographia”, Εκδόσεις Ηρόδοτος (Διεύθυνση Μ.Γ. Βαρβούνης)
    https://thrakionline.gr/ekdoseis-irodotos-seira-laografia-laographia-diefthynsi-seiras-m-g-varvounis/
  • Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας «Λαογραφία»
  • Μέλος της Συντακτικής και Επιστημονικής Επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού «Παραλλαγές», Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας, Τμήμα Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
    https://fma.phil.uoa.gr/epistimoniko_periodiko_parallages/
  • Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού MusEd Μουσείο, Σχολείο, Εκπαίδευση, Museum, School, Education.
    https://museum-education.weebly.com/epsilonpiiotataurhoomicronpiepsilonsigma.html

 

Σπουδές

  • Διδακτορική Διατριβή στη Λαογραφία: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,  1992-1998, (Ειδική Μεταπτυχιακή Υπότροφος). Θέμα διδακτορικής διατριβής: «Ανάμεσα στο αστικό κέντρο και τις τοπικές κοινωνίες: Οι σύλλογοι της επαρχίας Κόνιτσας στην Αθήνα».
  • Προπτυχιακές Πανεπιστημιακές Σπουδές (1987-1991): Πτυχίο από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (ειδίκευση: Ιστορία), Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Επιμόρφωση

  • Πρόγραμμα Κατάρτισης στην Έρευνα της Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού, Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (14/10 – 13/12 1991).

 

Επαγγελματική σταδιοδρομία

  • Μέλος ΔΕΠ του ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ από το 2002 (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια από το 2018).
  • Διδάσκουσα -σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του Π.Δ. 407/80, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και μισθολογική ένταξη στη βαθμίδα του Λέκτορα (πλήρους απασχόλησης)- του υποχρεωτικού μαθήματος «Εισαγωγή στις Κοινωνικές Επιστήμες» (1/03 - 31/08/2001), στο Τμήμα Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
  • Ωρομίσθια Επιστημονική Βοηθός (άρθρο 28 παρ. 7 του Ν. 2083/92) στον Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών, ΠΤΔΕ, 1999-2000.
  • Ειδική Μεταπτυχιακή Υπότροφος (ΕΜΥ), Πανεπιστήμιο Αθηνών, 1992-1998.
  • Εκπαιδευτικός σε Δημόσια ΙΕΚ και σε Προγράμματα Επιμόρφωσης Ενηλίκων (1998-2004).

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

  • Ταυτότητες, πολιτιστικοί σύλλογοι και διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς στη σύγχρονη εποχή
  • Λαϊκός πολιτισμός και διδακτικές εφαρμογές στην εκπαίδευση
  • Αφηγήσεις ζωής ως τεχνική των ποιοτικών μεθόδων έρευνας και ως τρόπος βιωματικής μάθησης της οικογενειακής ιστορίας στη σχολική πράξη
  • Η παιδική ηλικία στον ελληνικό παραδοσιακό και σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό
  • Ψηφιακή Λαογραφία
  • Θεωρητικά ζητήματα Λαογραφίας

 

Ερευνητικά Προγράμματα

Επιστημονική Υπεύθυνη ή Μέλος Ερευνητικής Ομάδας σε 16 Ερευνητικά Προγράμματα. Ειδικότερα: Επιστημονική Υπεύθυνη σε 11 Ερευνητικά Προγράμματα (το 1 είναι διεθνές) και μέλος της Επιστημονικής Ομάδας σε 5 Ερευνητικά Προγράμματα (τα 2 είναι διεθνή). Μετά τη βαθμίδα του Αν. Καθηγητή ήμουν επιστημονική υπεύθυνη σε 5 Ερευνητικά Προγράμματα και μέλος Ερευνητικής Ομάδας σε 1 Ερευνητικό Πρόγραμμα.

  • Επιστημονική υπεύθυνη του Bilateral Scientific Research Project (Mνημόνιο Συνεργασίας για τα έτη 2023-2027) με θέμα “Πολιτιστικές Ταυτότητες και Κοινωνική Διάδραση στον Φυσικό και τον Ψηφιακό Κόσμο: Μελέτες Περίπτωσης από τη Σερβία και την Ελλάδα” του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ με το Ινστιτούτο Εθνογραφίας της Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών της Σερβίας (SASA) (απόφαση Συγκλήτου ΕΚΠΑ στη 12η συνεδρία 6-07-2023, ΑΔΑ: 9ΩΑ146ΨΖ2Ν-ΞΟΨ)
    http://www.primedu.uoa.gr/fileadmin/primedu.uoa.gr/uploads/Egrastiria/Ergastirio_koinonikon_episthmon/COOPERATION
    AGGREEMENT_LABORATORY_OF_SOCIAL_SCIENCES_NKUA___INSTITUTE_OF_ETHNOGRAPHY_SASA.pdf  
  • Μέλος Ερευνητικής Ομάδας του Έργου με τίτλο “Re-Experiencing MathEmatics through DIgitAl sTorytElling” («Ανά-Βιώνοντας τα Μαθηματικά μέσω Ψηφιακής Αφήγησης»), το οποίο θα εκπονηθεί στο πλαίσιο της Υποδράσης 1 της Προκήρυξης «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας (Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών), Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0)» (Αριθμός Πρότασης: 15512· ΑΔΑ 6ΓΚΨ46Μ77Γ-ΥΚ2). (Επιστημονικός Υπεύθυνος: Επ. Καθηγητής Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος)
  • 25/05/2020 – 30/09/2020: Επιστημονική Υπεύθυνη του Ερευνητικού Έργου «Αρχείο Αφηγήσεων Ζωής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ» (ΚΕ 16730, ΕΛΚΕ, ΕΚΠΑ) που εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ. Η Ερευνητική Ομάδα αποτελούνταν επίσης από τους Ερευνητές, Δρ. Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη, Δρ. Γιώργο Μπουγιούκο και το Χαράλαμπο Σταμπόλη, Ms ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ.
    http://www.primedu.uoa.gr/fileadmin/primedu.uoa.gr/uploads/Egrastiria/Ergastirio_koinonikon_episthmon/ARCHEIO
    AFIGISEON_ZOIS_TOY_PTDE_EKPA_EREYNA.pdf
  • Επιβλέπουσα της εγκεκριμένης (19/10/2022) Μεταδιδακτορικής Έρευνας της Δρ. Gordana Blagojevic, Δρ. Εθνολογίας και Ανθρωπολογίας και Δρ. Μουσικολογίας, Ερευνήτρια στο Εθνογραφικό Ινστιτούτο της Σερβικής Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών (Βελιγράδι, Σερβία) με θέμα «Οι επίσημοι εορτασμοί ως τρόπος ενίσχυσης της πολιτιστικής ταυτότητας της εθνικής κοινότητας στη διασπορά: Σέρβοι στην Ελλάδα – Έλληνες στη Σερβία» (μέλη της Τριμελούς Συμβουλευτικής Επιτροπής είναι ο Καθηγητής Μ.Γ. Βαρβούνης και η αν. καθηγήτρια Μ. Καπλάνογλου).
  • 1/10/2018 – 31/01/2019: Επιστημονική Υπεύθυνη του Ερευνητικού Έργου «Σύγχρονες τάσεις στην παραγωγή Πολιτιστικού Προϊόντος για παιδιά και νέους στην Ελλάδα την περίοδο της οικονομικής κρίσης», (ΚΕ 15865, ΕΛΚΕ ΕΚΠΑ), που εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Η Ερευνητική Ομάδα αποτελούνταν από τους Επικεφαλής της Επιστημονικής Ομάδας, τον Καθηγητή Δ. Δασκαλάκη και την Αν. Καθηγήτρια Ρ. Κακάμπουρα και τους Ερευνητές, Δρ. Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη, Δρ. Γιώργος Μπουγιούκος, Δρ. Βασίλης Φασούλης. Η ομότιτλη Ερευνητική Έκθεση δημοσιεύτηκε το 2019 και είναι αναρτημένη στο παρακάτω σύνδεσμο:
    http://www.primedu.uoa.gr/fileadmin/primedu.uoa.gr/uploads/Egrastiria/Ergastirio_koinonikon_episthmon/EREYNITIKI
    EKTHESI_POLITISMOS_PAIDIA_NEOI.pdf   
  • 2018-2019: Επιστημονική Υπεύθυνη Ερευνητικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος με θέμα «Πολιτιστική κληρονομιά: Η περίπτωση του “κίτρου Νάξου”». Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο 133ο Δημοτικό Σχολείο Αθήνας, Ε΄ τάξη (1 τμήμα) κατά το σχολικό έτος 2018-2019 από την εκπαιδευτικό της τάξης Μαρία Βαμβακοπούλου στο πλαίσιο των Καινοτόμων Σχολικών Δραστηριοτήτων και του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, Ειδίκευση «Λαογραφία και Εκπαίδευση», σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ. Το εκπαιδευτικό υλικό έχει εγκριθεί από το ΙΕΠ στο πλαίσιο της δράσης «Προγράμματα & Εφαρμογές Εργαστηρίων από την Πιλοτική Εφαρμογή & Νέες προτάσεις Φορέων»: https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=95705  
  • 1/10/2017 – 30/09/2019: Μέλος της Ερευνητικής Ομάδας του Διεθνούς Ερευνητικού Προγράμματος Project ETHICSBOARD: “Teaching ethical principles and sustainable entrepreneurship at schools and at their related communities”. Το ερευνητικό πρόγραμμα έχει εγκριθεί και χρηματοδοτηθεί από το ERASMUS+ (Αριθμός Σύμβασης: 2017-1-EL01-KA201-036386, Κωδικός ΕΛΚΕ: 14601).
  • Φεβρουάριος-Μάρτιος 2017Μέλος ερευνητικής ομάδας του Διεθνούς Ερευνητικού Προγράμματος Critical Heritages (CoHERE): performing and representing Identities in Europe (Φορέας Xρημ/σης: Ευρωπαϊκή Ένωση – HORIZON 2020, K.A. 70/3/13477) 
  • Σεπτέμβριος 2016 – Μάρτιος 2017: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενο από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: Οπτική Εθνογραφία και Εκπαίδευση: Συλλογή, μέθοδοι παραγωγής και διδακτική αξιοποίηση οπτικοακουστικών εθνογραφικών δεδομένων στην Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Ιούνιος 2012 – Δεκέμβριος 2012: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών (σε συνεργασία με το Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Αιγαίου) με θέμα:  Η προβολή εκπαιδευτικών δράσεων με θέματα από το λαϊκό πολιτισμό στο διαδίκτυο σε ιστοσελίδες σχολείων και ιστολόγια εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Σεπτέμβριος / Δεκέμβριος 2011: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών (σε συνεργασία με το Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Αιγαίου) με θέμα: Η προβολή εκπαιδευτικών δράσεων με θέματα από το λαϊκό πολιτισμό στο διαδίκτυο σε ιστοσελίδες θεσμικών φορέων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 2008-2009: Επιστημονική υπεύθυνη του Ερευνητικού Προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα Βιογραφικές προσεγγίσεις της παιδικής ηλικίας από μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη κατά το σχολικό έτος 2008-2009.
  • 2010-2011: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενο από τον Τακτικό Προϋπολογισμό για την Έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: Όταν οι γονείς μου ήταν παιδιά: Βιογραφική διερεύνηση της οικογενειακής ιστορίας στη σχολική εκπαίδευση. Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στη Γ΄ τάξη του Α΄ Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Μαρασλείου κατά το σχολικό έτος 2010-2011.
  • 2002-2006: Σύσταση, οργάνωση και στατιστική ανάλυση του Αρχείου Αφηγήσεων Ζωής (Α.Α.Ζ.) του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το Αρχείο Αφηγήσεων Ζωής περιλαμβάνει 600 περίπου μαγνητοφωνημένες και βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις αφηγήσεων ζωής, τα μετεγγραμμένα κείμενά τους, γλωσσάρι και φωτογραφικό υλικό από τη ζωή των αφηγητών και αφηγητριών. Η έρευνα αυτή ενισχύθηκε οικονομικά από τον Τακτικό Προϋπολογισμό για ενίσχυσης της έρευνας μελών ΔΕΠ του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών.
  • 1997-1998: αναπληρώτρια επιστημονική υπεύθυνη (επιστημονικός υπεύθυνος καθηγητής Μ. Γ. Μερακλής) σε ερευνητικό πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στα Σχολεία Εφαρμογής Πειραματικών Προγραμμάτων στην Εκπαίδευση με θέμα: Η διδασκαλία του Λαϊκού Πολιτισμού στην Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση. Επίσης επιμελήθηκα το επιμορφωτικό υλικό, που δόθηκε στους εκπαιδευτικούς που εφάρμοσαν το πρόγραμμα σε τρία δημοτικά σχολεία της Αθήνας και σε ένα γυμνάσιο του Βόλου, το διδακτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην τάξη (κείμενα, slides, βιντεοταινίες) και ένα πιλοτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα των μαθημάτων. Το Πρόγραμμα αυτό έχει ενταχθεί στην Ευέλικτη Ζώνη του Δημοτικού Σχολείου.
  • Επιστημονική Υπεύθυνη Έρευνας με θέμα Παράδοση και Ηπειρωτική Νεολαία. Ύστερα από πρόσκληση του Δ.Σ. της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας διενήργησα έρευνα με σκοπό να διερευνηθεί η σχέση των νέων με την ηπειρωτική παράδοση, το ποσοστό της συμμετοχής τους στις δραστηριότητες των Ηπειρωτικών Συλλόγων και η κριτική τους όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας των σωματείων από τους ενηλίκους, τα πολιτιστικά ενδιαφέροντά τους, η άποψή τους για το ρόλο που διαδραματίζει η επαφή των λαών με την τοπική τους παράδοση στην Ενωμένη Ευρώπη και για το κατά πόσο αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την έξαρση του εθνικισμού. Τα πορίσματα της έρευνας αυτής παρουσιάστηκαν στις τριήμερες εκδηλώσεις για τα 60 χρόνια ίδρυσης της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας (Ζάππειο, 20-22 Ιουνίου 1997). Την παρουσίαση συντόνισε και σχολίασε ο καθηγητής Μ.Γ. Μερακλής και ο καθηγητής των ΤΕΦΑΑ, Ηλίας Δήμας. Βλ. τη δημοσίευση: Κακάμπουρα-Τίλη, Ρ. (1997). Παράδοση και Ηπειρωτική Νεολαία, Αθήνα: Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας.

 

Συμμετοχή σε Επιτροπές Επίβλεψης και Εξέτασης Διδακτορικών Διατριβών και Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών

 

  • Επίβλεψη 8 διδακτορικών διατριβών στο Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α. (οι 3 έχουν εγκριθεί)
  • Επίβλεψη 77 διπλωματικών εργασιών σε ΠΜΣ του ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ: 60 διπλωματικών εργασιών στο ΠΜΣ του Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α (Ειδικεύσεις: «Ιστορία και διδακτική της Ιστορίας – Λαογραφία και Πολιτισμός», «Λαογραφία και Εκπαίδευση» και 17 διπλωματικών εργασιών στο ΠΜΣ «Κοινωνικές επιστήμες και Ανθρωπιστικές Σπουδές στην Εκπαίδευση», Ειδίκευση «Κοινωνικές επιστήμες. Σύγχρονα ζητήματα ιστορικής, κοινωνιολογικής, λαογραφικής θεωρίας και έρευνας» και στο ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής», Ειδίκευση «Ψυχοπαιδαγωγική της ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό»
  • Συμμετοχή σε 11 τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές διδακτορικών διατριβών των πανεπιστημίων Αθηνών, Ιωαννίνων και Αιγαίου
  • Συμμετοχή σε 41 επταμελείς εξεταστικές επιτροπές διδακτορικών διατριβών των πανεπιστημίων Αθηνών, Ιωαννίνων, Αιγαίου και Θράκης
  • Συμμετοχή σε 60 τριμελείς εξεταστικές επιτροπές διπλωματικών εργασιών σε ΠΜΣ των Π.Τ.Δ.Ε του ΕΚΠΑ και του Πανεπιστημίου Αιγαίου

 

Ακαδημαϊκές Δραστηριότητες και Διοικητικό Έργο

 

  • Μέλος της Εθνικής Επιστημονικής της UNESCO για την  εφαρμογή της Σύμβασης για την προστασία της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
  • Μέλος Ομάδας Εργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΔΙΝΕΠΟΚ) για την αξιολόγηση των προτάσεων που κατατέθηκαν στο πλαίσιο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για επιχορήγηση ή/& παροχή αιγίδας για δράσεις που αφορούν στη διαφύλαξη και ανάδειξη στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι εγγεγραμμένα στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας (για τα έτη 2020, 2021, 2022 και 2023)
  • Μέλος Ομάδας Εργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, Γενική Διεύθυνση Σύγχρονου Πολιτισμού, Διεύθυνση Ανάπτυξης Σύγχρονης Δημιουργίας, για την αξιολόγηση αιτημάτων επιχορήγησης για δράσεις και πολιτισμικά προγράμματα που απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους έως 18 ετών (2019)
  • Βαθμολογήτρια του μαθήματος «Υλικός και άυλος πολιτισμός στον ιστορικό ελληνικό χώρο» στο Διαγωνισμό του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) για την πλήρωση θέσεων του Υπουργείου Πολιτισμού του κλάδου Λαογράφων-Εθνολόγων(Ιούνιος 2004).
  • Συμμετοχή σε 24 Εκλεκτορικά Σώματα για πλήρωση θέσεων ΔΕΠ και Ε.Ε.Δ.Ι.Π. στο ΕΚΠΑ, στο ΔΠΘ, στα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Αιγαίου, καθώς και σε εκλεκτορικό για την πλήρωση 3 θέσεων ερευνητών στο ΚΕΕΛ της Ακαδημίας Αθηνών
  • Μέλος της Επιτροπής εξετάσεων για την εισαγωγή μεταπτυχιακών φοιτητών/ριών στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α. για τις κατευθύνσεις «Ιστορία και Διδακτική της Ιστορίας – Λαογραφία και Πολιτισμός» και «Κοινωνιολογία της εργασίας, Πολιτικές αγοράς εργασίας, Μειονότητες, Παιδική ηλικία» για τα ακαδημαϊκά έτη 2008-2018 και στο νέο ΠΜΣ «Κοινωνικές επιστήμες και ανθρωπιστικές σπουδές στην εκπαίδευση» (2019 έως σήμερα)
  • Συμμετοχή σε 76 συνέδρια, 26 διεθνή και 50 Πανελλήνια (τα 15 είναι μετά την εκλογή στη βαθμίδα του αναπλ. Καθηγητή). Ήμουν Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής 2 συνεδρίων (το 1 ήταν Διεθνές) και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής σε 14 συνέδρια. Ήμουν Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής σε 1 Συνέδριο, Αντιπρόεδρος σε 1 Διεθνές Συνέδριο και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής σε 19 Συνέδρια.
  • Μέλος της Οργανωτικής και Επιστημονικής Επιτροπής 4 Θερινών Σχολείων Τζουμέρκων και Ν.Α. Πίνδου (οργάνωση Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Δήμος Κεντρικών Τζουμέρκων, Ι.Λ.Ε.Τ. – επιστημονικός υπεύθυνος καθηγητής Ευ. Αυδίκος)
  • Μέλος των παρακάτω Επιστημονικών Σωματείων: της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας (Ειδική Γραμματέας του Δ.Σ.), της International Society for Contemporary Legend Research, της Ελληνικής Παιδαγωγικής Εταιρείας, της Εταιρείας Προφορικής Ιστορίας (ιδρυτικό μέλος), της Εταιρείας Έρευνας της Γενικής και Τοπικής Ιστορίας και της Διδακτικής της Ιστορίας (ιδρυτικό μέλος και πρώην μέλος του Δ.Σ.), της Ομάδας Διεπιστημονικής Έρευνας και Μεθοδολογίας, του ΚΕΕΠΕΚ, της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

 

Διδασκαλία Μαθημάτων

Α) Προπτυχιακό επίπεδο

«Λαϊκός πολιτισμός και εκπαίδευση»

«Αφηγήσεις ζωής, Λαογραφία και Εκπαίδευση»

«Παιδαγωγική λαογραφία»

«Λαογραφία: ήθη και έθιμα»

«Λαογραφία: Κοινωνική συγκρότηση»

«Εισαγωγή στη Λαογραφία»

«Εισαγωγή στις κοινωνικές επιστήμες»

Β) Μεταπτυχιακό επίπεδο

«Λαϊκός πολιτισμός και εκπαίδευση»

«Η παιδική ηλικία στον παραδοσιακό και σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό»

«Κοινωνική λαογραφία και επιτόπια έρευνα»

«Αυτοβιογραφία και Λαογραφία»

«Θεωρητικά ζητήματα Λαογραφίας»

«Τύπος και Λαογραφία»

«Λαογραφία και εκπαίδευση»

«Μεθοδολογία έρευνας κοινωνικών επιστημών»

«Διδακτική των κοινωνικών επιστημών»

«Ειδικά θέματα των κοινωνικών επιστημών»

«Ταυτότητες και ετερότητες στο χώρο και στο χρόνο»

 «Στρατηγικές και τεχνικές διδασκαλίας»

«Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής»

Γ) Διδασκαλία στο Μαράσλειο  Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (1996-2011)

Το μάθημα «Παράδοση και νεοτερικότητα στο λαϊκό πολιτισμό».

 

Δημοσιεύσεις

11 βιβλία (μονογραφίες, έρευνες, επιμέλεια συλλογικών τόμων & εκπαιδευτικού υλικού) και 70 δημοσιεύσεις σε συλλογικούς τόμους, ελληνικά και διεθνή περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων με κριτές.

 

Επιλεγμένες δημοσιεύσεις


Α) Βιβλία/ Έρευνες/ Μονογραφίες

  • Βαρβούνης, Μ. Γ., Κακάμπουρα Ρ. & Ευσταθιάδου Μ. (επιμ.) (2021), Λαϊκή Παράδοση του Πόντου από το παρελθόν στο παρόν. Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Λαογραφίας (Θεσσαλονίκη, 29 Νοεμβρίου ‒ 1 Δεκεμβρίου 2019), Αρχείον Πόντου, 61, Αθήνα: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (Επιστημονική Υπεύθυνη), Επικεφαλής Επιστημονικής Ομάδας: Καθηγητής Δ. Δασκαλάκης, Αν. Καθηγήτρια Ρ. Κακάμπουρα, Ερευνητές: Δρ. Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη, Δρ. Γιώργος Μπουγιούκος, Δρ. Βασίλης Φασούλης (2019), Σύγχρονες τάσεις στην παραγωγή Πολιτιστικού Προϊόντος για παιδιά και νέους στην Ελλάδα την περίοδο της οικονομικής κρίσης, Ερευνητική Έκθεση που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αθήνα: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
    http://www.primedu.uoa.gr/fileadmin/primedu.uoa.gr/uploads/Egrastiria/Ergastirio_koinonikon_episthmon/EREYNITIKI
    _EKTHESI_POLITISMOS_PAIDIA_NEOI.pdf
  • Κακάμπουρα, Ρ. & Ο.Ε. Κασσαβέτη (2018)., Οπτική εθνογραφία και εκπαίδευση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές προτάσεις, Αθήνα: εκδ. Πεδίο.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (Επιστημονική Υπεύθυνη) & Βαμβακοπούλου Μαρία (2021). Αναλυτικός Οδηγός Πολιτιστικού Προγράμματος. Πολιτιστική Κληρονομιά: Η περίπτωση του «κίτρου Νάξου. Αθήνα: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ (εγκεκριμένο από το ΙΕΠ: Προγράμματα & Εφαρμογές Εργαστηρίων από την Πιλοτική Εφαρμογή & Νέες προτάσεις 2021:)
    https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=95705
  • Μπαμπούνης, Χ & Κακάμπουρα, Ρ (επιμ.) (2014). Ιστορικά και λαογραφικά μελετήματα: Ερευνητικές και Εκπαιδευτικές Διαστάσεις, Αθήνα: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ & εκδ. Παπαζήση. 
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2011). Αφηγήσεις ζωής: Η βιογραφική προσέγγιση στη σύγχρονη λαογραφική έρευνα, δεύτερη έκδοση, Αθήνα: εκδόσεις Διάδραση.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (1999). Ανάμεσα στο αστικό κέντρο και τις τοπικές κοινωνίες: Οι σύλλογοι της επαρχίας Κόνιτσας στην Αθήνα, Κόνιτσα: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κόνιτσας.
  • Κακάμπουρα, Ρέα, (1997). Παράδοση και Ηπειρωτική Νεολαία, Αθήνα: έκδ. Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας, σσ. 83.

 

B) Εργασίες σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά με κριτές

 

  • Nounanaki, A.-L, & Kakampoura, R. (2023). Ghosts in the streets of Athens: Ghostlore and Social Media. In: Mobility, Identity(/ies) and Various Functions of the Urban Space: Case Studies from Belgrade and Athens, Bulletin of the Institute of Ethnography SASA71(2): 199-222.
  • Nounanaki A.-L. & R. Kakampoura (2022).  ‘Localised’ and ‘unlocated’ contemporary legends and their function on the Greek internet, Estudis de Literatura Oral Popular, 11, p. 61–78
  • Nounanaki A.-L. & R. Kakampoura (2021). Greek urban legends and their function on the internet, Етнолошко-антрополошке свеске бр. 32, (н.с.) 21, p. 125-139.
  • Σταμπόλης, Χ. & Κακάμπουρα, Ρ., (2019). “«Εθνοβοτανικές πρακτικές στην Ήπειρο»: Πολιτιστικό Πρόγραμμα για το Γυμνάσιο με τη χρήση Τ.Π.Ε.” i-Teacher, 17 σ. 286-295.
  • Κακάμπουρα, Ρ. Κασσαβέτη, Ο.-Ε., Σαμαρτζή, Ε, Μπαμπάλης, Θ. (2018). Οπτική Εθνογραφία και εκπαίδευση: Μια Διδακτική Πρόταση, Επιστήμες Αγωγής, 1, σ. 74-94.
  • Kakampoura, R., Katsadoros, G., Nounanaki, A. Kolokythas D., (2017). “Educational Activities Concerning Folk/Popular Culture in Greek Primary School Websites”, European Scientific Journal, edition Vol.13, No.10, p. 246-262.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2013). Λαογραφία και Ψυχολογία των λαών, Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου 100 Χρόνια Ελληνικής Λαογραφίας 1909-2009, (Αθήνα, 11-13/03/09), Διοργάνωση: Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας, Ε.Κ.Π..Α και Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, Αθήνα, Λαογραφία, 42 (2010-2012), σ.373-390.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2013). Η λαογραφική έρευνα των προσωπικών αφηγήσεων στο διεθνή χώρο,  Επιστημονική Ημερίδα με θέμα 1909-2009. 100 χρόνια Ελληνικής Λαογραφίας. Διοργάνωση: Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, (Αθήνα, 23 Νοεμβρίου 2009), Λαογραφία, 42, (2010-2012), σ. 1047-1060.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2005). Πολιτισμική ταυτότητα και Οικογένεια: Διαγενεακές προσεγγίσεις στη σχολική πράξη, Κριτική Επιστήμη και Εκπαίδευση 2, σ. 29-42.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2005). Οι πολιτισμικές αντιστάσεις στις λαϊκές αφηγήσεις. Στο Σωτήρης Δημητρίου (επιμ.), Κριτική Διεπιστημονικότητα, τόμος 1οςΔιεπιστημονικότητα, Πολιτισμικές Αντιστάσεις, Αθήνα: Σαββάλας, σ. 121-125.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2004-2006). Από τη συλλογή λαογραφικού υλικού στη διαθεματική προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού. Η καθοδήγηση των πανεπιστημιακών λαογράφων και η ανταπόκριση των δασκάλων, Λαογραφία 40, σ. 175-191.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2006). Λαογραφικά αρχεία και εθνική ταυτότητα: μια σχέση αλληλεπίδρασης, Στο Σωτήρης Δημητρίου (επιμ.), Κριτική Διεπιστημονικότητα, τόμος 2οςΈθνος και Ταυτότητα. Πολιτισμικές Αντιστάσεις,  Αθήνα: Σαββάλας, σ. 108-135.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2000). Δραματοποίηση λαϊκών δρωμένων στο ελληνικό σχολείο, Παρνασσός ΜΒ΄, σσ. 215-228 και στο: Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Γ΄-Δ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου, τεύχος 1ο, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 72-85.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (1998-99). Η λαογραφία του ταξιδιού: οι εκδρομές των ηπειρωτικών συλλόγων της Αθήνας, Ηπειρωτικά Χρονικά 33, σσ. 201-216.

 

Γ) Εργασίες σε ελληνικά και διεθνή Πρακτικά Συνεδρίων με κριτές

 

  • Kakampoura, R., & Nounanaki, A. (2023). Studying memes on social media: the case of memes for the pandemic of COVID-19 on Greek social media. In B. Bogdanović & K. Obšust (Eds.), Horizons of the future: Anthropological and other scientific approaches (pp. 71-98). Belgrade: Archives of Vojvodina, Institute of Ethnography of the Serbian Academy of Sciences and Arts.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2023). Εισαγωγή. Η συμβολή των συλλόγων στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στο Ρ. Κακάμπουρα (Επιμ.), Η συμβολή των συλλόγων στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς (σσ. 9-42). Αθήνα: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2022). Άυλη πολιτιστική κληρονομιά και εκπαίδευση: Ενδυναμώνοντας την πολιτισμική ενσυναίσθηση σε ένα σχολείο για όλους και όλες. Στο Κ. Μαλαφάντης & Θ. Μπαμπάλης (Επιμ.), Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στις επιστήμες της αγωγής. 40 χρόνια από την ίδρυση της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος (1981-2021) (σσ. 123-134). Αθήνα: Π.Τ.Δ.Ε. Ε.Κ.Π.Α./Π.Ε.Ε. & Διάδραση.
  • Ψυχάρη, Ε. & Κακάμπουρα, Ρ., (2022). Η εικόνα του θρύλου του βρικόλακα μέσα από ψηφιακά παιχνίδια. Στο: Γ. Κατσαδώρος & Ε. Φωκίδης (επιμ.), Ψηφιακή Λαογραφία και σύγχρονες μορφές του λαϊκού πολιτισμού. Αφετηρία και προοπτικές ενός νέου πεδίου, Ρόδος: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σ.387-401.
  • Κακάμπουρα, Ρ. & Νουνανάκη, Α., Λ., (2022). Τα μιμίδια (memes) της πανδημίας του ιού COVID-19: Η διαχείριση του πρωτόγνωρου μέσω ενός σατιρικού είδους του ψηφιακού λαϊκού λόγου. Στο: Γ. Κατσαδώρος & Ε. Φωκίδης (επιμ.), Ψηφιακή Λαογραφία και σύγχρονες μορφές του λαϊκού πολιτισμού. Αφετηρία και προοπτικές ενός νέου πεδίου, Ρόδος: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σ.153-182.
  • Σταμπόλης, Χ. & Κακάμπουρα, Ρ. (2022). «Όψεις λαϊκής θεραπευτικής στην Ήπειρο, άλλοτε και τώρα»: Εκπαιδευτικές δράσεις Ψηφιακής Λαογραφίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στο: Γ. Κατσαδώρος & Ε. Φωκίδης (επιμ.), Ψηφιακή Λαογραφία και σύγχρονες μορφές του λαϊκού πολιτισμού. Αφετηρία και προοπτικές ενός νέου πεδίου, Ρόδος: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σ.518-528.
  • Φώκου, Ι. & Κακάμπουρα, Ρ., (2022). Κι αν η Σταχτοπούτα ήταν άντρας; Κριτικές διδακτικές προσεγγίσεις της απεικόνισης των φύλων στα λαϊκά παραμύθια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Στο: Γ. Γρόλλιος, Γ. Κατσιαμπούρα, Ε. Ντρενογιάννη & Κ. Σκορδούλης (επιμ.), Η Κριτική Εκπαίδευση για την κοινωνική δικαιοσύνη, Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κριτικής Εκπαίδευσης, (Αθήνα, 5-7 Απριλίου 2019), Αθήνα: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α., σ. 437-445.
  • Κακάμπουρα, Ρ. & Χαλδαιάκης, Α., Γ., (2021). Αφηγήσεις ζωής ψαλτών και ψαλτριών: Οδηγός βιογραφικής συνέντευξης με εστίαση στην εμπειρία της ψαλτικής τέχνης, Στο: Κ. Χάρδας, Γ. Σακαλλιάρος & Ι. Φούλιας, Παραλλαγές, επεξεργασίες, μεταμορφώσεις, Πρακτικά 9ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου (Θεσσαλονίκη, 1-3 Δεκεμβρίου 2017), (σ.192-204). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.
  • Κανιά, Ζ. & Κακάμπουρα, Ρ.,  (2021). Η ποντιακή προσφυγική κοινότητα Κομνηνοί (Χασάνι) στο Ελληνικό Αττικής (1923-1942): Από την εγκατάσταση και την αποκατάσταση στη δεύτερη προσφυγιά. Στο: Μ.Γ. Βαρβούνης, Ρ. Κακάμπουρα & Μ. Ευσταθιάδου (επιμ.), Λαϊκή παράδοση του Πόντου από το παρελθόν στο παρόν, Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Λαογραφίας, (Θεσσαλονίκη, 29 Νοεμβρίου ‒ 1 Δεκεμβρίου 2019),  Αρχείον Πόντου, 61, σ. 271-297.
  • Βαρβούνης, Μ.Γ., Κακάμπουρα, Ρ. & Ευσταθιάδου, Μ. (2021), «Εισαγωγή. Λαϊκή παράδοση του Πόντου από το παρελθόν στο παρόν». Στο: Μ.Γ. Βαρβούνης, Ρ. Κακάμπουρα & Μ. Ευσταθιάδου (επιμ.), Λαϊκή παράδοση του Πόντου από το παρελθόν στο παρόν, Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Λαογραφίας, (Θεσσαλονίκη, 29 Νοεμβρίου ‒ 1 Δεκεμβρίου 2019),  Αρχείον Πόντου, 61,  σ.13-26.
  • Ευσταθιάδου, Μ. & Κακάμπουρα, Ρ., (2020). Τουρισμός της νοσταλγίας και συλλογική μνήμη: Πόντιοι επισκέπτες από την Ελλάδα στην Τραπεζούντα, Στο: Ε. Γαβρά & Ε. Γεωργιτσογιάννη (επιμ.), Πόλεις – λιμάνια και θαλάσσιοι δρόμοι στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα (18ος -21ος αιώνας) Port cities and maritime routes in Eastern Mediterranean and Black Sea (18th – 21st centuries), Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, (Αθήνα, 22-24/11/2018), Συνδιοργάνωση: Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο & Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη: Εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σ.1307-1322.
  • Κασσαβέτη, Ο. Ε., Γαλάνη, Α., Κακάμπουρα, Ρ. (2017). «Πολιτιστική Κληρονομιά, Ευρωπαϊκή Ταυτότητα, Νέες Τεχνολογίες: Ανιχνεύοντας τις πολλαπλές διαστάσεις της Πλατείας Κοτζιά μέσα από το COHERE», Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ψηφιοποίησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς-2017, (Βόλος 1 – 3 Δεκεμβρίου 2017),  σσ. 554-561. www.euromed2017.eu  
  • Valasiadis, E., Katsadoros, G., Kakampoura, R., Fokides, M., (2017). “Project ‘Topognosia’: Strengthenig Local Identity through Digital Games in Education”, in L. Morris & C. Tsolakidis (eds), Proceedings of International Conference on Information Communication Technologies in Education 2017, Rhodes, Greece, 260-270.
  • Βαλασιάδης, Ε., Κατσαδώρος, Γ., Κακάμπουρα, Ρ., Φωκίδης, Ε., (2017). Λαϊκός Πολιτισμός και Ψηφιακό Παιχνίδι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Φ. Γούσιας (επιμ.), Πρακτικά 4ου Συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός», (Αθήνα, 1-2 Απριλίου 2017), ISBN: 978-618-82301-2-5, [e-Book/pdf], 1026-1033.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2016). Βιογραφική/ βιωματική μέθοδος διδασκαλίας: Ερευνώντας την οικογενειακή ιστορία στη σχολική πράξη, στο Φ. Πολίτης, Ι. Φουρίδης, Σ. Χανδόλιας (επιμ.) Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου με θέμα Ζητήματα θεωρίας και πράξης στην εκπαίδευση: σύγχρονες τάσεις και κατευθύνσεις, Γύθειο,  σ. 284-293.
  • Κακάμπουρα Ρ. & Σχοινά, Π. (2016)., Καρπαθιακή ταυτότητα και λαϊκή παράδοση: Ο Λόγος του περιοδικού Καρπαθιακή ηχώ, στο Μ. Αλ. Αλεξιάδης (επιμ.), Κάρπαθος και ΛαογραφίαΠρακτικά Δ΄ Διεθνούς Συνεδρίου Καρπαθιακής Λαογραφίας, (Κάρπαθος, 8-12/05/2013), Αθήνα: Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Αθηνών – Καρπαθιακός Οργανισμός Πολιτισμού-Αθλητισμού-Παιδείας Δήμου Καρπάθου / Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, σ. 409-423.
  • Κακάμπουρα, Ρ. & Ε. Σαλταπίδα (2016). Φολκλορισμός και Λαογραφία: Η παράσταση του Συλλόγου ΣΕΜΕΛΗ με τίτλο «Από την παράδοση στην παράσταση – Τα βιωματικά χοροστάσια και οι αναπαραστάσεις τους. Στο: Μανόλης Βαρβούνης, Μανόλης Σέργης, Δέσποινα Δαμιανού, Νάντια Μαχά-Μπιζούμη & Γαρυφαλλιά Θεοδωρίδου (επιμ.), Η διαχείριση της παράδοσης: Ο λαϊκός πολιτισμός ανάμεσα στο φολκλορισμό, στην πολιτιστική βιομηχανία και τις τεχνολογίες αιχμής, Πρακτικά Γ΄ Συνεδρίου Πανεπιστημιακών Λαογράφων των Ελληνικών Α.Ε.Ι., (Κομοτηνή, 4-6/10/2013), Διοργάνωση: Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών Δημοκριτείου Πανεπιστήμιου Θράκης, Θεσσαλονίκη: Εκδ. Κ. & Μ. Σταμούλη, σ. 311-320.
  • Kakampoura, R. – G. Katsadoros, (2014). Social Representations of Folk Healers in Mass Media: Τhe Case of Father Gymnasius, Proceedings of the 5th International Conference of the European Society of the History of Science, Scientific cosmopolitanism and local cultures: religions, ideologies, societies, (Athens, 1-3/11/2012), Athens: Institute of Neohellenic Research of the National Hellenic Research Foundation / Faculty of Education of the National and Kapodistrian University of Athens, ISBN 978-960-98199-3-0, pp. 618-631.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (1996). Αδελφότητα Αγίας Παρασκευής Κόνιτσας ΤΟ ΚΕΡΑΣΟΒΟ. Η επιβίωση της παραδοσιακής κοινοτικής συλλογικότητας στο χωριό και στην πόλη. Πρακτικά Συνεδρίου: Η Επαρχία Κόνιτσας στο χώρο και το χρόνο (εισήγηση στο Α΄ Επιστημονικό Συμπόσιο), Κόνιτσα: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κόνιτσας / Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, σσ. 423-432.
  • Kakampoura, R. (2014). Self-representations in Greek women’s life stories, in Proceedings 15ου Congress of International Society of Folk Narrative Research (I.S.F.N.R.), Narratives across space and time: Transmissions and adaptations (Athens, 21-27 Ιουνίου 2009), vol. 1., Athens: 2014, Publications of the Hellenik Folklore Research Centre, n. 31, p. 557-573.
  • Κακάμπουρα Ρ. & Κέζα, Μ. (2014). ʽΌταν οι γονείς μου ήταν παιδιάʼ: Η ανταπόκριση των μαθητών σε ένα πρόγραμμα βιογραφικής διερεύνησης της οικογενειακής τους ιστορίας, στο Ε. Αυδίκος – Σ. Κοζιού (επιμ.), Λαϊκός Πολιτισμός και Εκπαίδευση, Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, (Καρδίτσα, 19-21/10/2012), Καρδίτσα: Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» / Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστημίου  Θεσσαλίας, σ. 351-360.
  • Κακάμπουρα Ρ. & Ευσταθιάδου, Μ. (2014).  Φάρος Ποντίων: Όψεις της σύγχρονης ποντιακής ταυτότητας»\, Πρακτικά Συνεδρίου Ιστορικού Αρχείου Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς (23-25/11/2012), Καλαμαριά, σ. 553-564.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2014). Αφηγήσεις πρακτικών πειθάρχησης των παιδιών στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα Παιδική ηλικία: Κοινωνιολογικές, ιστορικές, πολιτισμικές και παιδαγωγικές διαστάσεις, (Αθήνα, 11-14 /04/2013), Διοργάνωση: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών/ Research Center “Chilhoods.Societes” Wuppertal University/  Research Training School of the Hans-Böckler-Foundation/ "Childhood Studies and the Lives of Contemporary Children" (Wuppertal and Kassel Universities)/ Παιδαγωγική Εταιρία Ελλάδος/ Ελληνική Κοινωνιολογική Εταιρία/ European Sociological Association, Childhood Stream/ International Sociologiacal Association (I.S.A.) RC 10/ ΚΕ. ΕΠ.ΕΚ, Αθήνα: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α., σς. 208-216.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2013). Δευτερογενής αφηγηματική ανάλυση βιογραφικών συνεντεύξεων: ένα εργαστήρι, στο Ρ. Βαν Μπούσχοτεν κ. ά. (επιμ.) Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα Γεφυρώνοντας τις γενιές: Διεπιστημονικότητα και αφηγήσεις ζωής στον 21ο αιώνα. Προφορική Ιστορία και άλλες Βιο-ιστορίες, (Βόλος, 25-27 Μαϊου 2012), Βόλος: εκδ. Ένωση Προφορικής Ιστορίας, σ. 505-519.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2013). Ο μικρασιατικός ξεριζωμός στις προσωπικές αφηγήσεις και τη λογοτεχνία, Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα Λαϊκός πολιτισμός και έντεχνος λόγος (ποίηση-πεζογραφία-θέατρο), τόμος Α΄, Αθήνα: Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, σ. 453-469.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2012). Ο Ν. Γ. Πολίτης και οι εκπαιδευτικοί ως συλλογείς λαογραφικού υλικού, Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: Ο Νικόλαος Γ. Πολίτης και το Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, (Ακαδημία Αθηνών, 4-6 Δεκεμβρίου 2003), τόμος Α΄, οργάνωση: Κ.Ε.Ε.Λ., Αθήνα: Κ.Ε.Ε.Λ., Ακαδημία Αθηνών, σ. 327-342.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2010). Η διδακτική του λαϊκού πολιτισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, (Αθήνα, 28-31 Μαΐου 2009), Αθήνα: Σμυρνιωτάκης, σ. 215-223.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2008). Η οικονομική και συμβολική ενδυνάμωση του γενέθλιου τόπου: Η Αδελφότητα των απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου ‛Η Δήμητρα’, Πρακτικά του Γ΄ Διεθνούς Συνεδρίου Καρπαθιακής Λαογραφίας, (Κάρπαθος, 21 – 26 Μαρτίου 2006), Αθήνα:: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Καρπάθου, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Δωδεκανήσου – Επαρχείο Καρπάθου, Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών Παιδαγωγικού Τμήματος Δ. Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών, σς. 597-620.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2003). Κυθηραϊκή αποδημία και διαχείριση της πολιτισμικής μνήμης, Πρακτικά του Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Κυθηραϊκών Μελετών με θέμα: Κύθηρα: Μύθος και Πραγματικότητα, τόμος 2ος, Κύθηρα: Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Δήμου Κυθήρων, σ. 299-318.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2005). Ο λαϊκός πολιτισμός ως πεδίο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης – Μια διδακτική πρόταση. Στο Αθανάσιος Τριλιανός & Ιγνάτιος Καράμηνας (επιμ.) Μάθηση και Διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης, Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή, τόμος Β΄, Αθήνα:  ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ / Κ.Ε.ΕΠ.ΕΚ, σ. 267-274.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2004). Λαϊκή αυτοβιογραφία και Λαογραφία: Η διυποκειμενικότητα της πρόσληψης του παρελθόντος, Πρακτικά Συνεδρίου με θέμα: Η Λογοτεχνία σήμερα. Όψεις, αναθεωρήσεις, προοπτικές, οργάνωση: Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Αθηνών – Κέντρο Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης, Αθήνα: Ελληνικά γράμματα, σ. 588-597.

 

Δ) Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους

 

  • Κακάμπουρα, Ρ., & Κασσαβέτη, Ο. (2023). Πολιτισμικές μνήμες σε προσωπικό τόνο: Παράδοση και νεωτερικότητα στο λαογραφικό οικογενειακό Φωτογραφικό Αρχείο του Αρχείου Αφηγήσεων Ζωής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ). Στο Π. Πετσίνη & Γ. Σταθάτος (Επιμ.), Φωτογραφία και ανθρωπολογική στροφή (σσ. 99-121). Αθήνα: Κουκκίδα.
  • Kakampoura R. & Nounanaki A.-L. (2022). Conspiracy Theories About the Pandemic of COVID-19 and Their Function on the Greek Internet. In Stamatis Papadakis and Alexandros Kapaniaris (eds), The Digital Folklore of Cyberculture and Digital Humanities, U.S.A.: IGI GLOBAL, DOI: 10.4018/978-1-6684-4461-0.ch004
  • Κακάμπουρα Ρ. & Φώκου Ι., (2022). Η δύναμη των γυναικών στο λαΐκό παραμύθι, μια διδακτική πρόταση για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Γ. Κ. Κατσαδώρος, Α. Γ. Καπανιάρης (επιμ.) Άνθρωποι, φύλα, ταυτότητες, πολιτισμοί, λαογραφικές και έμφυλες προσεγγίσεις, (σ. 181-193), Αθήνα: Εκδόσεις Γκόνη.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2021). Συγκριτική λαογραφία και διαπολιτισμική εκπαίδευση: η συμβολή του έργου του Βάλτερ Πούχνερ. Στο Ι. Βιβιλάκης (επιμ.) Κατάσταση και προοπτικές της Λαογραφίας σήμερα, (σ.63-77), Αθήνα: Εκδόσεις Αρμός.
  • Fotopoulou, S-V., & Kakampoura, R. (2018). Cultural practices of spatial organization and transnational cooperation: The art of dry stone as an element of Ingangible Cultural Heritage. In Galani, L., Mavrikaki, E., Skordoulis, K. (eds), Geographical Literacy and European Heritage: a challenging convention in the field of Education, e-book CoHere Project. European Commission/ Horizon 2020, pp. 309-335.
  • Κακάμπουρα, Ρ. & Νουνανάκη, Α., (2018). Ο Γεώργιος Μέγας και οι μετεκπαιδευόμενοι δάσκαλοι στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Γ. Χ. Κούζας (επιμ.) Ο Γεώργιος Μέγας και η Ελληνική Λαογραφία. Αφιέρωμα στα 40 χρόνια από την εκδημία του (1976-2016), Αθήνα: Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, σσ. 45-67.
  • Κακάμπουρα Ρέα (2014). Αδελφότητες και εθνοτοπικοί σύλλογοι στα αστικά κέντρα, στο Ε. Αυδίκος (επιμ.), Ελληνική λαϊκή παράδοση: Από το παρελθόν στο μέλλον, Αθήνα: εκδ. Αλέξανδρος, σς. 463-471.
  • Κακάμπουρα Ρέα (2014). Οι Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Υποκατεύθυνση ‘Λαογραφία και Πολιτισμός’ του Π.Μ.Σ. του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.: Αντικείμενο, στόχοι, μαθήματα, έρευνα. Στο Χ. Μπαμπούνης & Ρ. Κακάμπουρα (επιμ.), Ιστορικά και λαογραφικά μελετήματα: Ερευνητικές και Εκπαιδευτικές Διαστάσεις, Αθήνα: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ & εκδ. Παπαζήση, ISBN: 978-960-02-3003-1, σ. 31-36.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2018), «Από το χώρο στα πρόσωπα: Μετατοπίσεις της συλλογικής μνήμης μέσα από την εφημερίδα ΄Τα Άγναντα΄», Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Μ. Γ. Σέργης (επιμ.) Πλάτανος Ευσκιόφυλλος. Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Μηνά Αλ. Αλεξιάδη, Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης & εκδόσεις Α. Σταμούλη, 309-332.
  • Κακάμπουρα, Ρ. & Καπροΐτη, Π., (2018), Αντιλήψεις και στάσεις των μαθητών της Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου για το λαϊκό παραμύθι. Μια μελέτη περίπτωσης. Στο Τ. Τσιλιμένη, Ε. Κονταξή, Ε. Σηφάκη (επιμ.) Ηδονών ήδιον έπαινος: Θεωρήσεις της Παιδικής-Εφηβικής Λογοτεχνίας τιμητικός τόμος για τον Καθηγητή Β. Δ. Αναγνωστόπουλο, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα, 193-207.
  • Gabriella Arrigoni, Areti Galani, Newcastle University & Lia Galani, Krystalia Halkia, Orsalia-Eleni Kassaveti, Rea Kakampoura, National and Kapodistrian University of Athens, Greece (2017), Visual Dialogues about Place: Using the Geostream Tools to Identify Heritage Practices on Photo-sharing Social Media, Critical Heritages (CoHERE): Performing and Representing Identities in Europe, p. 37, In http://digitalcultures.ncl.ac.uk/cohere/wordpress/wp-content/uploads/2017/03/WP4_D4-1_Report_CCA.pdf  
  • Κατσαδώρος Γ., Κακάμπουρα, Ρ.  & Ταστεμίρογλου, Ε. (2016). Διαδικτυακοί τόποι και τρόποι παρουσίασης των Βλάχικων Συλλόγων της Θεσσαλίας. Στο Ε. Αυδίκος (επιμ.), Πολιτισμοί του Διαδικτύου, (σ. 297-320), Αθήνα: εκδ. Πεδίο.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2013). “Τα παλιά χρόνια ήταν δύσκολα αλλά καλύτερα”: Ρεαλισμός και εξιδανίκευση του παρελθόντος σε αφηγήσεις ζωής. Στο Τ. Τσιλιμένη (επιμ.), Μες στον ανασασμό των φύλλων, Πρακτικά του 5ου Φεστιβάλ Αφήγησης Ολύμπου, (σ. 27-40). Βόλος: Εργαστήριο Λόγου και Πολιτισμού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2013). Προϋποθέσεις και προβληματισμοί για μια δευτερογενή ανάλυση αφηγήσεων ζωής. Στο Δ. Δασκαλάκης (επιμ.), Οι κοινωνικές επιστήμες και η υφιστάμενη κρίση (Social Sciences and the current crisis), (σ. 531-557). Αθήνα: Παπαζήση.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2012). Ανιχνεύοντας το νόημα της παράδοσης μέσα από προσωπικές αφηγήσεις. Στο: Μ. Βαρβούνης, Μ. Σέργης (επιμ.), Ελληνική λαογραφία. Ιστορικά, θεωρητικά, μεθοδολογικά, θεματικές, τόμος Α΄, Αθήνα: Ηρόδοτος, σ. 527-544.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2012). Γραπτή αυτοβιογραφία και προφορικές αφηγήσεις ζωής: Το πρόβλημα της ″αλήθειας″. Στο Ιστορίας Μέριμνα, τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Γ. Λεοντσίνη, Αθήνα: ΕΚΠΑ, σς. 463-470.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2012). Εικόνες των Τούρκων μέσα από προσωπικές αφηγήσεις του ξεριζωμού Ελλήνων Μικρασιατών προσφύγων. Στο Ευάγγελος Αυδίκος (επιμ.), Λαογραφικές αναγνώσεις στην Ελλάδα και την Τουρκία, Αθήνα: Πεδίο, σς. 421-461.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2012). Η κοινωνική και πολιτιστική δράση των Τζουμερκιώτικων συλλόγων. Στο: Τοπικά πολιτισμικά στοιχεία της ταυτότητας των Τζουμερκιωτών, Αθήνα: Δήμος Βόρειων Τζουμέρκων και Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων, σς. 19-54.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (2001). Σχέδια Διδασκαλίας, στο: Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Α΄-Β΄ τάξεις του Δημοτικού ΣχολείουΑισθητική Αγωγή - Διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας - Ενδυμασία - Λαϊκός Πολιτισμός,  Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 57-76 και στο Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Γ΄-Δ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου΄, Λαϊκός Πολιτισμός - Αφύπνιση στη διαφορετικότητα των Γλωσσών και των Πολιτισμών, τεύχος Α΄, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 5-38.
  • Κακάμπουρα, Ρ. (1999). Γλωσσικά και λογοτεχνικά κείμενα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Η συμβολή της λαογραφίας στην πληρέστερη αξιοποίησή τους. Στο Β.Δ. Αναγνωστόπουλος (επιμέλεια), Λαϊκή παράδοση και σχολείο, Αθήνα: Καστανιώτη, σσ.131-145.

 

 

ΑΡΘΡΑ/ ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ

45 λήμματα λαογραφίας και κοινωνικής ανθρωπολογίας στη Σχολική Εγκυκλοπαίδεια Πατάκης -  Oxford, Αθήνα 12/2000 - 06/2001, με επιλογή και υποτιτλισμό φωτογραφιών, 3 άρθρα σε παιδαγωγικά και τοπικά περιοδικά και 4 βιβλιοκριτικές.

Αθήνα, 23/12/2023