Αρχική σελίδα » Ανθρώπινο Δυναμικό » Μέλη Δ.Ε.Π. » Ρέα Κακάμπουρα

Κακάμπουρα Ρέα, Επίκουρη Καθηγήτρια Λαογραφίας

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Διεύθυνση εργασίας: Νέο Χημείο, Ναυαρίνου 13α, 10680, Αθήνα
Τηλ: 210 3688036
e-mail: rkakamp@primedu.uoa.gr

ENGLISH CV

 Σπουδές

  • Διδακτορική Διατριβή στη Λαογραφία: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,  1992-1998, (Ειδική Μεταπτυχιακή Υπότροφος). Θέμα διδακτορικής διατριβής: «Ανάμεσα στο αστικό κέντρο και τις τοπικές κοινωνίες: Οι σύλλογοι της επαρχίας Κόνιτσας στην Αθήνα».
  • Προπτυχιακές Πανεπιστημιακές Σπουδές (1987-1991): Πτυχίο από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (ειδίκευση: Ιστορία), Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Επιμόρφωση

  • Πρόγραμμα Κατάρτισης στην Έρευνα της Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού, Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (14/10 – 13/12 1991).

Επαγγελματική σταδιοδρομία

  • Μέλος ΔΕΠ του ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ από το 2002 (Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια από το 2012).
  • Διδάσκουσα -σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του Π.Δ. 407/80, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και μισθολογική ένταξη στη βαθμίδα του Λέκτορα (πλήρους απασχόλησης)- του υποχρεωτικού μαθήματος «Εισαγωγή στις Κοινωνικές Επιστήμες» (1/03 - 31/08/2001), στο Τμήμα Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
  • Ωρομίσθια Επιστημονική Βοηθός (άρθρο 28 παρ. 7 του Ν. 2083/92) στον Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών, ΠΤΔΕ, 1999-2000.
  • Ειδική Μεταπτυχιακή Υπότροφος (ΕΜΥ), Πανεπιστήμιο Αθηνών, 1992-1998.
  • Εκπαιδευτικός σε Δημόσια ΙΕΚ και σε Προγράμματα Επιμόρφωσης Ενηλίκων (1998-2004).

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

  • Ταυτότητες, πολιτιστικοί σύλλογοι και διαχείριση της  άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στη σύγχρονη εποχή
  • Λαϊκός πολιτισμός και διδακτικές εφαρμογές στην εκπαίδευση
  • Αφηγήσεις ζωής ως τεχνική των ποιοτικών μεθόδων έρευνας και ως τρόπος βιωματικής μάθησης στη σχολική πράξη
  • Η παιδική ηλικία στον ελληνικό παραδοσιακό και σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό
  • Θεωρητικά ζητήματα Λαογραφίας

Ερευνητικά προγράμματα

Επιστημονική υπεύθυνη σε 6 ελληνικά χρηματοδοτούμενα προγράμματα, αναπληρώτρια επιστημονική υπεύθυνη σε 1 ελληνικό χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα και μέλος ερευνητικής ομάδας 1 διεθνούς ερευνητικού προγράμματος

  • Φεβρουάριος – Μάρτιος 2017: Μέλος ερευνητικής ομάδας του Διεθνούς Ερευνητικού Προγράμματος Critical Heritages (CoHERE): performing and representing Identities in Europe (Φορέας Xρημ/σης: Ευρωπαϊκή Ένωση – HORIZON 2020, K.A. 70/3/13477) 
  • Σεπτέμβριος 2016 – Μάρτιος 2017: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενο από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: Οπτική Εθνογραφία και Εκπαίδευση: Συλλογή, μέθοδοι παραγωγής και διδακτική αξιοποίηση οπτικοακουστικών εθνογραφικών δεδομένων στην Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Ιούνιος 2012 – Δεκέμβριος 2012: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών (σε συνεργασία με το Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Αιγαίου) με θέμα:  Η προβολή εκπαιδευτικών δράσεων με θέματα από το λαϊκό πολιτισμό στο διαδίκτυο σε ιστοσελίδες σχολείων και ιστολόγια εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Σεπτέμβριος / Δεκέμβριος 2011: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών (σε συνεργασία με το Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Αιγαίου) με θέμα: Η προβολή εκπαιδευτικών δράσεων με θέματα από το λαϊκό πολιτισμό στο διαδίκτυο σε ιστοσελίδες θεσμικών φορέων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 24/06 – 8/07/2011: Επιτόπια λαογραφική έρευνα στην Τουρκία με θέμα: Πολιτιστικές ανταλλαγές και διαδράσεις στα Διεθνή Φεστιβάλ Λαϊκών Χορών: Χορευτικές παραστάσεις ενός ελληνικού συλλόγου παραδοσιακών και λαϊκών χορών στο 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Λαϊκών Χορών στο Ντενιζλί της Τουρκίας.
  • 2008-2009: Επιστημονική υπεύθυνη του Ερευνητικού Προγράμματος χρηματοδοτούμενου από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα Βιογραφικές προσεγγίσεις της παιδικής ηλικίας από μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη κατά το σχολικό έτος 2008-2009.
  • 2010-2011: Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτούμενο από τον Τακτικό Προϋπολογισμό για την Έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: Όταν οι γονείς μου ήταν παιδιά: Βιογραφική διερεύνηση της οικογενειακής ιστορίας στη σχολική εκπαίδευση. Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στη Γ΄ τάξη του Α΄ Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Μαρασλείου κατά το σχολικό έτος 2010-2011.
  • 2002-2006: Σύσταση, οργάνωση και στατιστική ανάλυση του Αρχείου Αφηγήσεων Ζωής (Α.Α.Ζ.) του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το Αρχείο Αφηγήσεων Ζωής περιλαμβάνει 600 περίπου μαγνητοφωνημένες και βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις αφηγήσεων ζωής, τα μετεγγραμμένα κείμενά τους, γλωσσάρι και φωτογραφικό υλικό από τη ζωή των αφηγητών και αφηγητριών. Η έρευνα αυτή ενισχύθηκε οικονομικά από τον Τακτικό Προϋπολογισμό για ενίσχυσης της έρευνας μελών ΔΕΠ του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών.
  • 1997-1998: αναπληρώτρια επιστημονική υπεύθυνη (επιστημονικός υπεύθυνος καθηγητής Μ. Γ. Μερακλής) σε ερευνητικό πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στα Σχολεία Εφαρμογής Πειραματικών Προγραμμάτων στην Εκπαίδευση με θέμα: Η διδασκαλία του Λαϊκού Πολιτισμού στην Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση. Επίσης επιμελήθηκα το επιμορφωτικό υλικό, που δόθηκε στους εκπαιδευτικούς που εφάρμοσαν το πρόγραμμα σε τρία δημοτικά σχολεία της Αθήνας και σε ένα γυμνάσιο του Βόλου, το διδακτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην τάξη (κείμενα, slides, βιντεοταινίες) και ένα πιλοτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα των μαθημάτων. Το Πρόγραμμα αυτό έχει ενταχθεί στην Ευέλικτη Ζώνη του Δημοτικού Σχολείου.

Συμμετοχή σε επιτροπές επίβλεψης και εξέτασης διπλωματικών εργασιών και διδακτορικών διατριβών

  • Επίβλεψη 5 διδακτορικών διατριβών στο Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α. (η μια έχει εγκριθεί)
  • Επίβλεψη 45 διπλωματικών εργασιών στο ΠΜΣ του Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α (Κατεύθυνση: «Ιστορία και διδακτική της Ιστορίας – Λαογραφία και Πολιτισμός» και «Λαογραφία και Εκπαίδευση»)
  • Συμμετοχή σε 7 τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές διδακτορικών διατριβών των πανεπιστημίων Αθηνών, Ιωαννίνων και Αιγαίου
  • Συμμετοχή σε 23 επταμελείς εξεταστικές επιτροπές διδακτορικών διατριβών των πανεπιστημίων Αθηνών, Ιωαννίνων, Αιγαίου και Θράκης
  • Συμμετοχή σε 25 τριμελείς εξεταστικές επιτροπές διπλωματικών εργασιών στο ΠΜΣ του Π.Τ.Δ.Ε. (στις Κατευθύνσεις της Ιστορίας, Λαογραφίας, Κοινωνιολογίας και Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής)

Ακαδημαϊκές δραστηριότητες και Διοικητικό έργο

  • Μέλος της Εθνικής Επιστημονικής της UNESCO για την  εφαρμογή της Σύμβασης για την προστασία της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
  • Βαθμολογήτρια του μαθήματος «Υλικός και άυλος πολιτισμός στον ιστορικό ελληνικό χώρο» στο Διαγωνισμό του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) για την πλήρωση θέσεων του Υπουργείου Πολιτισμού του κλάδου Λαογράφων-Εθνολόγων(Ιούνιος 2004).
  • Συμμετοχή σε 18 Εκλεκτορικά Σώματα για πλήρωση θέσεων ΔΕΠ και Ε.Ε.Δ.Ι.Π. του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών και Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Αιγαίου.
  • Συμμετοχή σε Επιτροπές του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Μέλος της Επιτροπής εξετάσεων για την εισαγωγή στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α. για τις κατευθύνσεις «Ιστορία και Διδακτική της Ιστορίας – Λαογραφία και Πολιτισμός» και «Κοινωνιολογία της εργασίας, Πολιτικές αγοράς εργασίας, Μειονότητες, Παιδική ηλικία» για τα ακαδημαϊκά έτη 2008-2009, 2009-2010, 2010-2011, 2011-2012, 2012-2013, 2014-2015, 2015-16.
  • Συμμετοχή σε Επιτροπή που ασχολήθηκε με προτάσεις για την ποιοτικότερη εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α. (2008-2009).
  • Συμμετοχή με εισήγηση σε άνω των 40 πανελληνίων και διεθνών συνεδρίων
  • Μέλος της Οργανωτικής ή/ και της Επιστημονικής Επιτροπής σε 13 Πανελλήνια και Διεθνή Συνέδρια.
  • Μέλος της Οργανωτικής και Επιστημονικής Επιτροπής 4 Θερινών Σχολείων Τζουμέρκων και Ν.Α. Πίνδου (οργάνωση Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Δήμος Κεντρικών Τζουμέρκων, Ι.Λ.Ε.Τ. – επιστημονικός υπεύθυνος καθηγητής Ευ. Αυδίκος)
  • Μέλος των παρακάτω Επιστημονικών Σωματείων: της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας (μέλος του Δ.Σ.), της Ελληνικής Παιδαγωγικής Εταιρείας, της Εταιρείας Προφορικής Ιστορίας (ιδρυτικό μέλος), της Εταιρείας Έρευνας της Γενικής και Τοπικής Ιστορίας και της Διδακτικής της Ιστορίας (ιδρυτικό μέλος και πρώην μέλος του Δ.Σ.), της Ομάδας Διεπιστημονικής Έρευνας και Μεθοδολογίας, του ΚΕΕΠΕΚ, της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

Διδασκαλία μαθημάτων

Α) Προπτυχιακό επίπεδο

α) «Λαϊκός πολιτισμός και εκπαίδευση»

β) «Αφηγήσεις ζωής, Λαογραφία και Εκπαίδευση»

γ) «Παιδαγωγική λαογραφία»

δ) «Λαογραφία: ήθη και έθιμα»

ε) «Λαογραφία: Κοινωνική συγκρότηση»

στ) «Εισαγωγή στη Λαογραφία»

ζ) «Εισαγωγή στις κοινωνικές επιστήμες»

Β) Μεταπτυχιακό επίπεδο

α) «Κοινωνική λαογραφία και Ιστορία»

β) «Αυτοβιογραφία και Λαογραφία»

γ) «Θεωρητικά ζητήματα Λαογραφίας»

δ) «Τύπος και Λαογραφία»

ε) «Μεθοδολογία έρευνας κοινωνικών επιστημών»

στ) «Παιδική ηλικία στον παραδοσιακό και σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό»

ζ) «Λαογραφία και εκπαίδευση»

η) «Στρατηγικές και τεχνικές διδασκαλίας»

θ) «Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής»

Γ) Διδασκαλία στο Μαράσλειο  Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (1996-2011)

Το μάθημα «Παράδοση και νεοτερικότητα στο λαϊκό πολιτισμό».

Δημοσιεύσεις

3 βιβλία/ μονογραφίες, 1 επιμέλεια βιβλίου και άνω των 40 δημοσιεύσεων σε συλλογικούς τόμους, ελληνικά και διεθνή περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων.

Επιλεγμένες δημοσιεύσεις

Α) Βιβλία και κεφάλαια σε Βιβλία

  •  Αφηγήσεις ζωής: Η βιογραφική προσέγγιση στη σύγχρονη λαογραφική έρευνα, εκδόσεις διάδραση, Αθήνα 20112. 
  • Ανάμεσα στο αστικό κέντρο και τις τοπικές κοινωνίες: Οι σύλλογοι της επαρχίας Κόνιτσας στην Αθήνα, διδακτορική διατριβή, έκδοση Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κόνιτσας, Κόνιτσα 1999.
  • Παράδοση και Ηπειρωτική Νεολαία, έκδ. Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας, Αθήνα 1998.
  • Gabriella Arrigoni, Areti Galani, Newcastle University & Lia Galani, Krystalia Halkia, Orsalia-Eleni Kassaveti, Rea Kakampoura, National and Kapodistrian University of Athens, Greece (2017), Visual Dialogues about Place: Using the Geostream Tools to Identify Heritage Practices on Photo-sharing Social Media, Critical Heritages (CoHERE): performing and representing identities in Europe, in http://digitalcultures.ncl.ac.uk/cohere/wordpress/wp-content/uploads/2017/03/WP4_D4-1_Report_CCA.pdf
  • Κακάμπουρα Ρέα & Ευαγγελή Σαλταπίδα, «Φολκλορισμός και Λαογραφία: Η παράσταση του Συλλόγου ΣΕΜΕΛΗ με τίτλο «Από την παράδοση στην παράσταση – Τα βιωματικά χοροστάσια και οι αναπαραστάσεις τους», στο Μανόλης Βαρβούνης, Μανόλης Σέργης, Δέσποινα Δαμιανού, Νάντια Μαχά-Μπιζούμη & Γαρυφαλλιά Θεοδωρίδου (επιμ.), Η διαχείριση της παράδοσης: Ο λαϊκός πολιτισμός ανάμεσα στο φολκλορισμό, στην πολιτιστική βιομηχανία και τις τεχνολογίες αιχμής, Εκδ. Κ. & Μ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2016, σ. 311-320.
  • Κατσαδώρος Γ., Ρέα Κακάμπουρα & Ελένη Ταστεμίρογλου, «Διαδικτυακοί τόποι και τρόποι παρουσίασης των Βλάχικων Συλλόγων της Θεσσαλίας» στο Ε. Αυδίκος (επιμ.), Πολιτισμοί του Διαδικτύου, εκδ. Πεδίο, Αθήνα 2016, σ. 297-320.
  • «“Τα παλιά χρόνια ήταν δύσκολα αλλά καλύτερα”: Ρεαλισμός και εξιδανίκευση του παρελθόντος σε αφηγήσεις ζωής», στο Τ. Τσιλιμένη (επιμ.), Μες στον ανασασμό των φύλλων, Πρακτικά του 5ου Φεστιβάλ Αφήγησης Ολύμπου, Βόλος 2013: Εργαστήριο Λόγου και Πολιτισμού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σ. 27-40.
  • «Προϋποθέσεις και προβληματισμοί για μια δευτερογενή ανάλυση αφηγήσεων ζωής» στο Δ. Δασκαλάκης (επιμ.), Οι κοινωνικές επιστήμες και η υφιστάμενη κρίση (Social Sciences and the current crisis), Αθήνα 2013: Παπαζήση, σ. 531-557.
  • «Ανιχνεύοντας το νόημα της παράδοσης μέσα από προσωπικές αφηγήσεις» στο: Μ. Βαρβούνης, Μ. Σέργης (επιμ.), Ελληνική λαογραφία. Ιστορικά, θεωρητικά, μεθοδολογικά, θεματικές, τόμος Α΄, Αθήνα 2012: εκδ. Ηρόδοτος, σ. 527-544.
  • «Γραπτή αυτοβιογραφία και προφορικές αφηγήσεις ζωής: Το πρόβλημα της ″αλήθειας″», στο Ιστορίας Μέριμνα, τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Γ. Λεοντσίνη, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα 2012, σς. 463-470.
  • «Εικόνες των Τούρκων μέσα από προσωπικές αφηγήσεις του ξεριζωμού Ελλήνων Μικρασιατών προσφύγων», στο Ευάγγελος Αυδίκος (επιμ.), Λαογραφικές αναγνώσεις στην Ελλάδα και την Τουρκία, Αθήνα: Πεδίο, σς. 421-461.
  • «Η κοινωνική και πολιτιστική δράση των Τζουμερκιώτικων συλλόγων», στο: Τοπικά πολιτισμικά στοιχεία της ταυτότητας των Τζουμερκιωτών, Δήμος Βόρειων Τζουμέρκων και Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων, Αθήνα: 2012, σς. 19-54.
  • «Γλωσσικά και λογοτεχνικά κείμενα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Η συμβολή της λαογραφίας στην πληρέστερη αξιοποίησή τους», στο Β.Δ. Αναγνωστόπουλος (επιμέλεια), Λαϊκή παράδοση και σχολείο, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1999: σσ.131-145
  • Σχέδια Διδασκαλίας, στο: Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Α΄-Β΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, Αισθητική Αγωγή - Διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας - Ενδυμασία - Λαϊκός Πολιτισμός,  Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 57-76 και στο Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Γ΄-Δ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου΄, Λαϊκός Πολιτισμός - Αφύπνιση στη διαφορετικότητα των Γλωσσών και των Πολιτισμών, τεύχος Α΄, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 5-38.

Β) Επιμέλεια βιβλίου

  • Ιστορικά και Λαογραφικά Μελετήματα: Ερευνητικές και Εκπαιδευτικές διαστάσεις, επιμέλεια: Ρ. Κακάμπουρα, [σε συνεργασία με τον Χ. Μπαμπούνη], εκδ. Παπαζήση, Αθήνα 2014. 

Γ) Εργασίες σε ελληνικά και διεθνή πρακτικά συνεδρίων και περιοδικά

  • Kakampoura, R., Katsadoros, G., Nounanaki, A. Kolokythas D., “Educational Activities Concerning Folk/Popular Culture in Greek Primary School Websites”, European Scientific Journal, April 2017 edition Vol.13, No.10, p. 246-262.
  • «Self-representations in Greek women’s life stories», στο Proceedings 15ου Congress of International Society of Folk Narrative Research (I.S.F.N.R.), Narratives across space and time: Transmissions and adaptations (Athens, 21-27 Ιουνίου 2009), vol. 1., Athens: 2014, Publications of the Hellenik Folklore Research Centre, n. 31, σ. 557-573.
  • Kakampoura, R. – G. Katsadoros, “Social Representations of Folk Healers in Mass Media: Τhe Case of Father Gymnasius”, Proceedings of the 5th International Conference of the European Society of the History of Science, Scientific cosmopolitanism and local cultures: religions, ideologies, societies, (Athens, 1-3/11/2012), Athens: 2014, Institute of Neohellenic Research of the National Hellenic Research Foundation / Faculty of Education of the National and Kapodistrian University of Athens, σ. 618-631.
  • «Βιογραφική/ βιωματική μέθοδος διδασκαλίας: Ερευνώντας την οικογενειακή ιστορία στη σχολική πράξη», στο Φ. Πολίτης, Ι. Φουρίδης, Σ. Χανδόλιας (επιμ.) Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου με θέμα Ζητήματα θεωρίας και πράξης στην εκπαίδευση: σύγχρονες τάσεις και κατευθύνσεις, Γύθειο 2016, σ. 284-293.
  • Κακάμπουρα Ρέα- Μυροφόρα Ευσταθιάδου, «Φάρος Ποντίων: Όψεις της σύγχρονης ποντιακής ταυτότητας», Πρακτικά Συνεδρίου Ιστορικού Αρχείου Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς (23-25/11/2012), Καλαμαριά 2014, σ. 553-564.
  • Κακάμπουρα Ρέα – Παναγιώτα Σχοινά, «Καρπαθιακή ταυτότητα και λαϊκή παράδοση: Ο Λόγος του περιοδικού Καρπαθιακή ηχώ», στο Μ. Αλ. Αλεξιάδης (επιμ.), Κάρπαθος και Λαογραφία, Πρακτικά Δ΄ Διεθνούς Συνεδρίου Καρπαθιακής Λαογραφίας, (Κάρπαθος, 8-12/05/2013), Διοργάνωση: Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Αθηνών – Καρπαθιακός Οργανισμός Πολιτισμού-Αθλητισμού-Παιδείας Δήμου Καρπάθου / Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα 2016, σ. 409-423.
  • «Ο μικρασιατικός ξεριζωμός στις προσωπικές αφηγήσεις και τη λογοτεχνία», Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα Λαϊκός πολιτισμός και έντεχνος λόγος (ποίηση-πεζογραφία-θέατρο), τόμος Α΄, Αθήνα: 2013, Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, σ. 453-469.
  • «Λαογραφία και Ψυχολογία των λαών», Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου 100 Χρόνια Ελληνικής Λαογραφίας 1909-2009, (Αθήνα, 11-13/03/09), Διοργάνωση: Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας, Ε.Κ.Π..Α και Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, Αθήνα, Λαογραφία, 42 (2013), σ. 374-390.
  • «Η λαογραφική έρευνα των προσωπικών αφηγήσεων στο διεθνή χώρο»,  Επιστημονική Ημερίδα με θέμα 1909-2009. 100 χρόνια Ελληνικής Λαογραφίας. Διοργάνωση: Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, (Αθήνα, 23 Νοεμβρίου 2009), Λαογραφία, 42, (2013), σ. 1047-1060.
  • Κακάμπουρα Ρέα – Μαρία Κέζα, «ʽΌταν οι γονείς μου ήταν παιδιάʼ: Η ανταπόκριση των μαθητών σε ένα πρόγραμμα βιογραφικής διερεύνησης της οικογενειακής τους ιστορίας», στο Ε. Αυδίκος – Σ. Κοζιού (επιμ.), Λαϊκός Πολιτισμός και Εκπαίδευση, Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, (Καρδίτσα, 19-21/10/2012), Καρδίτσα: 2014, Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» / Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστημίου  Θεσσαλίας, σ. 351-360.
  • «Δευτερογενής αφηγηματική ανάλυση βιογραφικών συνεντεύξεων: ένα εργαστήρι», στο Ρ. Βαν Μπούσχοτεν κ. ά. (επιμ.) Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα Γεφυρώνοντας τις γενιές: Διεπιστημονικότητα και αφηγήσεις ζωής στον 21ο αιώνα. Προφορική Ιστορία και άλλες Βιο-ιστορίες, (Βόλος, 25-27 Μαϊου 2012), Βόλος 2013, εκδ. Ένωση Προφορικής Ιστορίας, σ. 505-519.
  •  «Βιογραφική διερεύνηση της οικογενειακής ιστορίας στη σχολική πράξη», Πρακτικά 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου με θέμα Παιδεία κάλλιστον εστί κτήμα βροτοίς: Ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες. Θεωρία και πράξη, (Αθήνα, 5-7/10/2012), Διοργάνωση: Ελληνικό Ινστιτούτο Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, υπό την αιγίδα του ΥΠ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., (υπό δημοσίευση).
  • «Αφηγήσεις πρακτικών πειθάρχησης των παιδιών στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου» στα Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα Παιδική ηλικία: Κοινωνιολογικές, ιστορικές, πολιτισμικές και παιδαγωγικές διαστάσεις, (Αθήνα, 11-14 /04/2013), Διοργάνωση: Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών/ Research Center “Chilhoods.Societes” Wuppertal University/  Research Training School of the Hans-Böckler-Foundation/ "Childhood Studies and the Lives of Contemporary Children" (Wuppertal and Kassel Universities)/ Παιδαγωγική Εταιρία Ελλάδος/ Ελληνική Κοινωνιολογική Εταιρία/ European Sociological Association, Childhood Stream/ International Sociologiacal Association (I.S.A.) RC 10/ ΚΕ. ΕΠ.ΕΚ, (υπό δημοσίευση).
  • «Λαϊκή αυτοβιογραφία και Λαογραφία: Η διυποκειμενικότητα της πρόσληψης του παρελθόντος», Πρακτικά Συνεδρίου με θέμα: Η Λογοτεχνία σήμερα. Όψεις, αναθεωρήσεις, προοπτικές, οργάνωση: Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Αθηνών – Κέντρο Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης, Αθήνα 2004: Ελληνικά γράμματα, σ. 588-597.
  • «Ο Ν. Γ. Πολίτης και οι εκπαιδευτικοί ως συλλογείς λαογραφικού υλικού», Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: Ο Νικόλαος Γ. Πολίτης και το Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, (Ακαδημία Αθηνών, 4-6 Δεκεμβρίου 2003), τόμος Α΄, οργάνωση: Κ.Ε.Ε.Λ., Αθήνα 2012, Κ.Ε.Ε.Λ., Ακαδημία Αθηνών, σ. 327-342.
  •  «Η διδακτική του λαϊκού πολιτισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, (Αθήνα, 28-31 Μαΐου 2009), Αθήνα 2010: Σμυρνιωτάκης, σ. 215-223.
  • «Η οικονομική και συμβολική ενδυνάμωση του γενέθλιου τόπου: Η Αδελφότητα των απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου ‛Η Δήμητρα’», Πρακτικά του Γ΄ Διεθνούς Συνεδρίου Καρπαθιακής Λαογραφίας, (Κάρπαθος, 21 – 26 Μαρτίου 2006), οργάνωση: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Καρπάθου, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Δωδεκανήσου – Επαρχείο Καρπάθου, Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών Παιδαγωγικού Τμήματος Δ. Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα 2008, σς. 597-620.
  • «Αδελφότητα Αγίας Παρασκευής Κόνιτσας ΤΟ ΚΕΡΑΣΟΒΟ. Η επιβίωση της παραδοσιακής κοινοτικής συλλογικότητας στο χωριό και στην πόλη», στα Πρακτικά Συνεδρίου: Η Επαρχία Κόνιτσας στο χώρο και το χρόνο (εισήγηση στο Α΄ Επιστημονικό Συμπόσιο), Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κόνιτσας / Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Κόνιτσα 1996: σσ. 423-432.
  • «Κυθηραϊκή αποδημία και διαχείριση της πολιτισμικής μνήμης», Πρακτικά του Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Κυθηραϊκών Μελετών με θέμα: Κύθηρα: Μύθος και Πραγματικότητα, τόμος 2ος, Κύθηρα, 2003: Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Δήμου Κυθήρων, σ. 299-318.
  •  «Βιογραφικές προσεγγίσεις της παιδικής ηλικίας από μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης», Πρακτικά  3ου Συνεδρίου Επιστημών Εκπαίδευσης, Αθήνα: Π.Τ.Δ.Ε./Ε.Κ.Π.Α., (υπό δημοσίευση).
  • «Ο λαϊκός πολιτισμός ως πεδίο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης – Μια διδακτική πρόταση», Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή και θέμα Μάθηση και Διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης, τόμος Β΄, επιμέλεια: Αθανάσιος Τριλιανός, Ιγνάτιος Καράμηνας, Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Αθηνών / Κ.Ε.ΕΠ.ΕΚ, Αθήνα 2005, σ. 267-274.
  •  «Πολιτισμική ταυτότητα και Οικογένεια: Διαγενεακές προσεγγίσεις στη σχολική πράξη», Κριτική Επιστήμη και Εκπαίδευση 2 (2005), σ. 29-42.
  • «Οι πολιτισμικές αντιστάσεις στις λαϊκές αφηγήσεις», Κριτική Διεπιστημονικότητα, τόμος 1ος, Διεπιστημονικότητα, Πολιτισμικές Αντιστάσεις, Σωτήρης Δημητρίου (επιμ.), εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα 2005, σ. 121-125.
  • «Από τη συλλογή λαογραφικού υλικού στη διαθεματική προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού. Η καθοδήγηση των πανεπιστημιακών λαογράφων και η ανταπόκριση των δασκάλων», Λαογραφία 40 (2004-2006), σ. 175-191.
  • «Λαογραφικά αρχεία και εθνική ταυτότητα: μια σχέση αλληλεπίδρασης», Κριτική Διεπιστημονικότητα, τόμος 2ος, Έθνος και Ταυτότητα. Πολιτισμικές Αντιστάσεις, Σωτήρης Δημητρίου (επιμ.), εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα 2006, σ. 108-135.
  • «Η λαογραφία του ταξιδιού: οι εκδρομές των ηπειρωτικών συλλόγων της Αθήνας», Ηπειρωτικά Χρονικά 33 (1998-99), σσ. 201-216.
  • «Δραματοποίηση λαϊκών δρωμένων στο ελληνικό σχολείο», Παρνασσός ΜΒ΄, Αθήνα 2000, σσ. 215-228 και στο: Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Γ΄-Δ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου, τεύχος 1ο, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 72-85.
  • «Πρόγραμμα διδασκαλίας του λαϊκού πολιτισμού στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Παρουσίαση και Αξιολόγηση», Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τεύχ. 14, Μάρτιος-Απρίλιος 2000, σσ. 16-24 και στο: Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη. Γ΄-Δ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου, τεύχος 1ο, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001, σσ. 41-57.

ΑΡΘΡΑ/ ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ

44 λήμματα λαογραφίας και κοινωνικής ανθρωπολογίας στη Σχολική Εγκυκλοπαίδεια Πατάκης -  Oxford, Αθήνα 12/2000 - 06/2001, με επιλογή και υποτιτλισμό φωτογραφιών και 3 βιβλιοκριτικές.