Αρχική σελίδα » Εργαστήρια » Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ  ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ (Γ.Σ. 11-5-95, Π.Δ.148/96, Φ.Ε.Κ. 111/10-6-96)

ΤΟΜΕΑΣ

ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ

ΤΜΗΜΑ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ   ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Διευθυντής Εργαστηρίου

Ιωάννης Βρεττός, Καθηγητής (Γ.Σ. Τμήματος 24-5-2012)

 

Μέλη Εργαστηρίου

Κων/νος Μαλαφάντης,  Αναπλ. Καθηγητής

Ηρώ Μυλωνάκου, Αναπλ. Καθηγήτρια

Θωμάς Μπαμπάλης, Επικ. Καθηγητής

Λαμπρινή Σκούρα, Επικ. Καθηγήτρια

 

Τηλ: 210-3688558, 210 3688497, 210.3688496

Fax: 210. 3688497

Ε-mail: ivrettos@primedu.uoa.gr

Διεύθυνση: Ιπποκράτους 31

ΤΚ, Περιοχή: 10680, Αθήνα

   

Συνοπτική Περιγραφή των Δραστηριοτήτων του Εργαστηρίου

Το Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής στοχεύει στην έρευνα και πειραματισμό στα αναλυτικά προγράμματα και διδακτικά βιβλία, στις μεθόδους και τα μοντέλα διδασκαλίας- μάθησης, στις διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών, στην εκπαίδευση, επιμόρφωση και μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών της Α/θμιας Εκπαίδευσης, στην αξιολόγηση του μαθητή, του εκπαιδευτικού, της σχολικής μονάδας, των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών βιβλίων και στην εξέταση θεμάτων διαπολιτισμικής παιδαγωγικής και διδακτικής, και τέλος στην έκδοση επιστημονικού περιοδικού που θα καλύπτει τους στόχους του εργαστηρίου.

Περιγραφή Υπηρεσιών που παρέχονται (αν υπάρχουν) και σε ποιους απευθύνονται οι Υπηρεσίες αυτές

  • Συνεργασία και σύμπραξη με άλλα πειραματικά εργαστήρια και ερευνητικά κέντρα άλλων πανεπιστημίων του εσωτερικού και εξωτερικού.
  • Αμοιβαίες επισκέψεις επιστημονικού και ερευνητικού προσωπικού, φοιτητών και εκπαιδευτικών.
  • Οργάνωση συνεδρίων, εκτύπωση και μετάφραση βιβλίων, διακίνηση διδακτικού υλικού.
  • Συνεργασία με τα άλλα εργαστήρια και τους τομείς του Τμήματος σε διακλαδικές και διεπιστημονικές συμπράξεις.
  • Κάλυψη των διδακτικών, επιμορφωτικών και ερευνητικών αναγκών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο του Π.Τ.Δ.Ε.
  • Εξυπηρέτηση κοινωνικών και εκπαιδευτικών αναγκών, όταν ζητηθεί η συνδρομή του συγκεκριμένου εργαστηρίου.

Εκδόσεις Εργαστηρίου

1.Α. Τριλιανός- Ιγν. Καράμηνας (Επιμ.), (2004), Συμβουλευτική Γονέων, Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής, Αθήνα.

2.Πρακτικά της Ημερίδας: «Θεόφραστος Γέρου (1916-1996): Αγώνες και Όραμα για μια Δημοκρατική Εκπαίδευση», Αθήνα 2007 (υπό έκδοση).

Συνέδρια-Ημερίδες Εργαστηρίου

  • Ημερίδα «Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ο ρόλος του εκπαιδευτικού», Διάλεξη του Καθηγητή και  Προέδρου της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης κ. Mark Alter, Αθήνα, 16 Μαΐου 2001.
  • Ημερίδα «Μίλτος Κουντουράς: Ένας οραματιστής παιδαγωγός και ανιδιοτελής δάσκαλος», Αθήνα, 29 Μαΐου 2002, Κεντρικό Κτήριο του πανεπιστημίου Αθηνών.
  • Ημερίδα «Μάθηση και Διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης», Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών-ΚΕΕΠΕΚ, Αθήνα, 26-28 Νοεμβρίου 2004.
  • Ημερίδα «Θεόφραστος Γέρου (1916-1996): Αγώνες και Όραμα για μια Δημοκρατική Εκπαίδευση», Αθήνα 10 Νοεμβρίου 2006.
  • Συνδιοργάνωση Ημερίδας από το Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής και το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών με θέμα: «Η Συναισθηματική Νοημοσύνη στην παιδική ηλικία», Τετάρτη, 5 Ιουνίου 2013, ώρα 11.00 στην αίθουσα «Αργυριάδης» του Κεντρικού Κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ομιλήτρια:  Stella Mavroveli, Ερευνήτρια στο Imperial College London.

2012-2013. Δειγματικές διδασκαλίες στους τριτοετείς προπτυχιακούς φοιτητές στο πλαίσιο των μαθημάτων «Διδακτική Μεθοδολογία και Πράξη Ι» και «Διδακτική Μεθοδολογία και Πράξη ΙΙ», με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Θωμά Μπαμπάλη κατά το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013:

Σεμινάριο για τη χρήση του Διαδραστικού Πίνακα, Ημερομηνίες διεξαγωγής: 19/11/2012, 3/12/2012, 17/12/2012, Συντονιστής σεμιναρίου: Γ. Κουτρομάνος

  • Σεμινάριο στο μάθημα «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή», Στ’ Δημοτικού, Ημερομηνίες διεξαγωγής: 14/1/2013, 21/1/2013, Συντονίστρια σεμιναρίου: Κ. Τσώλη
  • Σεμινάριο στο μάθημα «Ιστορία», Δ’ Δημοτικού, Ημερομηνίες διεξαγωγής: 23/1/2013. 24/1/2013, Συντονιστής σεμιναρίου: Ν. Αλεξόπουλος
  • Σεμινάριο στη «Κοινωνική και Συναισθηματική μάθηση: Διδακτικές Προσεγγίσεις», Ημερομηνίες διεξαγωγής: 15/4/2013, 16/4/2013, Συντονίστρια σεμιναρίου: Κ. Τσώλη
  • Σεμινάριο στη «Μουσειακή Αγωγή», Ημερομηνίες διεξαγωγής: 19/4/2013, 22/4/2013, Συντονίστρια σεμιναρίου: Ερμιόνη Δελή.

Παραγωγή Διδακτικού- Εκπαιδευτικού Υλικού

  • Στα πλαίσια των πρακτικών ασκήσεων των προπτυχιακών φοιτητών που εντάσσονται στο μάθημα Διδακτική  Μεθοδολογία και Πράξη Ι και ΙΙ παρήχθησαν σχέδια μαθημάτων Δημοτικού Σχολείου στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, την Ιστορία, τη Φυσική σύμφωνα με τα παλιά και τα νέα Προγράμματα Σπουδών προς χρήση των φοιτητών.
  • Στα πλαίσια του μαθήματος «Διδακτικές και Παιδαγωγικές Εφαρμογές με τη Χρήση του Διαδικτύου» οι προπτυχιακοί φοιτητές παρήγαγαν μέσω των υπολογιστών του εργαστηρίου σενάρια διδασκαλίας για το μάθημα της Ιστορίας της Δ΄ Ε΄ και Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.
  • Επίσης, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές στα πλαίσια των μαθημάτων της Διδακτικής εκπονούν επιστημονικές εργασίες-μελέτες, όπου διερευνούν σε βάθος και έκταση επίκαιρα θέματα της Μεθοδολογίας της Διδασκαλίας και Σχολικής Πρακτικής.

Έρευνες Εργαστηρίου

1.«Εβδομαδιαία πρακτική άσκηση των φοιτητών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών: εμπειρία και προοπτικές», Αθήνα 2002.

2.«Διερεύνηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών,  παραγωγή και χρήση στρατηγικών διδασκαλίας συνεκπαίδευσης μαθητών», Αθήνα, 2004.

3.«Διερεύνηση της εφαρμογής μικτού διδακτικού μοντέλου (συνδυασμός άμεσης και έμμεσης διδασκαλίας) σε τάξεις του Δημοτικού Σχολείου από φοιτητές του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησής τους», Αθήνα 2005.

4.«Το παιδί του εκπαιδευτικού στην τάξη του» (με πανελλαδικό δείγμα δασκάλων).

Ερευνητική Ομάδα: (Αθανάσιος Τριλιανός, Αθανάσιος Τσιπλητάρης, Θωμάς Μπαμπάλης, Ιγνάτιος Καράμηνας)

5. Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής, ΠΤΔΕ, Ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο: «Το παιδί του εκπαιδευτικού στην τάξη του: Οι απόψεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της Α/θμιας Εκπαίδευσης», κωδικός 70/4/6442, της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών.  

6. Έρευνα με θέμα : Τα ιστορικά Μνημεία της Βορείου Ελλάδος στα  Σχολικά Εγχειρίδια της Ελλάδας και της Κύπρου.

7. 2012. Έρευνα σχετική με τη μικροδιδασκαλία: στάσεις και απόψεις των φοιτητών, οι οποίοι έλαβαν μέρος στο μάθημα «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών: μικροδιδασκαλία, απέναντι στη μικροδιδασκαλία. Η έρευνα ευρίσκεται στο στάδιο της συγκέντρωσης των δεδομένων.

8. 2013. Έρευνα:  σχεδιασμός, εκτέλεση και αξιολόγηση μικροδιδασκαλιών.  Μη λεκτική συμπεριφορά υποψήφιων εκπαιδευτικών κατά τη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων, τα οποία θεωρούνται «ελκυστικά» από τους διδάσκοντες (με τη συμμετοχή ομάδας φοιτητών, οι οποίοι θα επιλέξουν  το μάθημα της Μικροδιδασκαλίας).

9. 2013. Μύρτις.  Συνεργασία  με τον καθηγητή της Οδοντιατρικής  καθηγητή Μανώλη Παπαγρηγοράκη και την εκπαιδευτικό-διδάκτορα Πανεπιστημίου Αιγαίου Δελή Ερμιόνη.

10. Αξιολόγηση του προγράμματος του προγράμματος ‘Άσκηση των υποψηφίων εκπαιδευτικών με μικροδιδασκαλία’ (2014- 2017).

Διερεύνηση των θέσεων των φοιτητών του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου για την αποτελεσματικότητα της μικροδιδασκαλίας.


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ  ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΜΥΡΤΙΣ» 2012-2013

 Ι. Βρεττός- Θ. Μπαμπάλης

Συντονισμός: Ερμιόνη Δελή-Εκπαιδευτικός- Ζωγράφος,  Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αιγαίου

Συνεργάτες: Γεωργία Βαχαβιόλου-Φιλόλογος-Μτπχ φοιτήτρια Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Αθηνών

Εξωτερικοί συνεργάτες: Σταμάτης Δακτυλίδης-Ειδικός Παιδαγωγός, Παναγής Κασσιανός-Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής-Δ/ντής 10ου Ειδικού Δ.Σ. Αθηνών (Μαρασλείου), Μαργαρίτα Κούσου-Μουσικός

Άξονες εργασίας

1.Ανάπτυξη της υπάρχουσας Μουσειοσκευής (Α΄-Δ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου):

  • Ανάπτυξη ενοτήτων από τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος για την υλοποίηση διαθεματικών σχεδίων εργασίας.
  • Δημιουργία και στάθμιση εργαλείων αξιολόγησης του έργου.

2.Παραγωγή νέου δημιουργικού υλικού Μουσειοσκευής (E΄-ΣΤ΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου):

  • Multimedia.
  • Δημιουργικό υλικό Μουσειοσκευής.
  • Ανάπτυξη ενοτήτων από τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος για την υλοποίηση διαθεματικών σχεδίων εργασίας.
  • Δημιουργία και στάθμιση εργαλείων αξιολόγησης του έργου.

3.Επέκταση Μουσειοσκευής στο πρόγραμμα μαθημάτων για τα παιδιά του Ειδικού Σχολείου.
4.Πρόγραμμα επεξεργασίας της Μουσειοσκευής από τους φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Εκδήλωση στο Πολεμικό Μουσείο με τη συμμετοχή  μαθητών και εκπαιδευτικών.

Τα παιδιά παίζουν με τη Ζωή + την Τέχνη

Ένα εκπαιδευτικό-καλλιτεχνικό Πρόγραμμα για τη δημιουργία φίλων, βασισμένο στην ιδέα «Μύρτις, η φίλη του ΟΗΕ»

Άξονες δράσης

  •   Τα παιδία παίζει, το παιχνίδι
  •   Ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ των παιδιών
  •   Διαχείριση θεμάτων αρνητικής συμπεριφοράς (επιθετικότητα, εκφοβισμός, βία)
  •   Βόλτα στα παιδιά του κόσμου: προβλήματα που εμποδίζουν το σχετίζεσθαι, η εκμετάλλευση, ο φόβος

Εργαλεία

  • Τα παιχνίδια της Μύρτιδας
  • Μύθoi και παραμύθια της Μύρτιδας
  • Οι φίλοι της Μύρτιδας
  • Στόχοι της χιλιετίας
  • Ελληνική τέχνη κλασικών χρόνων (αναφορά)
  • Μοντέρνα τέχνη, 19ος αιώνας

Ομάδα εφαρμογής

  • Τάξεις Α΄ & Β΄ 1ου 12/ΘΕΣΙΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ Δ.Σ. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ (ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ)
  • Συνεργασία με βαθμίδες του Ειδικού Σχολείου

Χρονική διάρκεια

Νοέμβριος 2012-Μάιος 2013

Επιστημονικός υπεύθυνος: Ερμιόνη Δελή

Συνεργάτες: Μαρία Ιατράκη-Δασκάλα Β1

Ειδικό Σχολείο: Προβαθμίδα - Γιαννακάκη Κωνσταντίνα, Κατώτερη 1 Βαθμίδα - Τσινταβή Μαρία, Κατώτερη 2 Βαθμίδα - Γλαρού Σοφία

Εκδήλωση στην Πινακοθήκη Πειραιά

 

Συνεργασία με τον Εικαστικό Όμιλο των  Ράλλειων Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων: Ωδή στην παλέτα. Έκθεση Εικαστικού Εργαστηρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, επιμ. Ερμιόνη Δελή, Σάββατο 13 Ιουνίου 2015.

Βιωματικά Εργαστήρια


«Η Τέχνη εμπνέει τη διδασκαλία» 2015-2016

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές των μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών:

α. «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική»

(Εκπαίδευση Ενηλίκων-Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση - Δια Βίου Μάθηση) και

β. «Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρωπίνων Πόρων»

(σε συνεργασία με το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΕΙ  Πειραιά ΤΤ)

σχεδίασαν και υλοποίησαν  τρία Εργαστήρια, στα οποία περιλαμβάνονται βιωματικές δραστηριότητες

(Αμφιθέατρο Μαρασλείου Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης)

  Σάββατο, 21.5.2016

1ο Εργαστήριο

Η Τέχνη ‘εμπνέεται’ από τον  Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Δεν ενδιαφέρει η στήριξη του ιστορικού γεγονότος και των   κοινωνικοπολιτικών συνθηκών  μέσα από την Τέχνη, αλλά αντίθετα ο τρόπος με τον οποίο οι καλλιτέχνες - αμέσως πριν τον Πόλεμο, κατά τη διάρκεια του Πολέμου και αμέσως μετά από αυτόν- αντιδρούν σε αυτόν. Ο Πρώτος Παγκόσμιος  Πόλεμος αποτελεί  ‘πηγή έμπνευσης’   για τους καλλιτέχνες, οι οποίοι ζουν τον Πόλεμο και ασφαλώς επηρεάζονται από αυτόν. Η Αρχιτεκτονική, η Γλυπτική, η Ζωγραφική, η Λογοτεχνία, το Θέατρο, ο Κινηματογράφος, η Μουσική και ο Χορός αντλούν στοιχεία από τον Πόλεμο, με τα οποία επενδύουν και προβάλλουν τις θέσεις και  τα μηνύματά τους.

2ο Εργαστήριο

Η μορφή της «Μήδειας»  του Ευριπίδη μέσα στον χρόνο

Η ‘Μήδεια’ εξετάζεται ως όχημα αξιών, προκαταλήψεων, στάσεων και συμπεριφοράς μέσα στον χρόνο.  Με αφετηρία το ίδιο το κείμενο, με το οποίο και ο ίδιος ο Ευριπίδης παρουσιάζει ‘μιαν άλλη Μήδεια’, θα γίνει προσπάθεια να ανιχνευθούν σε κάθε εποχή, κατά την οποία  ανέβηκε η Μήδεια στη σκηνή, οι τροποποιήσεις και αλλαγές καθώς και τα μηνύματα που την συνοδεύουν. Θα γίνει προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι επιλογές  αναφορικά τόσο με τη διασκευή και τις προσθαφαιρέσεις όσο και με τη σκηνοθεσία και τη σκηνογραφία.  

3ο Εργαστήριο

 Πελοποννησιακός Πόλεμος και ενσυναισθητικές δραστηριότητες:

από πολεμικό γεγονός σε μάθημα ζωής

Επιλογή περιστατικών, τα οποία αποτυπώνουν τη συμπεριφορά των ανθρώπων μέσα στους αιώνες: ‘κτñμα ἐς ἀεί’. Επιλέγεται ως προσωπικότητα και χαρακτήρας ο Αλκιβιάδης. Γίνεται μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς και αιτιολόγησης των επιλογών τόσο του ίδιου του Αλκιβιάδη όσο και των Αθηναίων (Παιχνίδι ρόλων). Ο Αλκιβιάδης από κατηγορούμενος μεταμορφώνεται σε  κατήγορο και οι Αθηναίοι  από κατήγοροι γίνονται κατηγορούμενοι.

 «Η Τέχνη εμπνέει τη διδασκαλία» 2016-2017

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές των μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών:

α. «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική»

(υποκατευθύνσεις: Εκπαίδευση Ενηλίκων-Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση - Δια Βίου Μάθηση/

Διδακτική- Προγράμματα Σπουδών)

β. «Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρωπίνων Πόρων»

(σε συνεργασία με το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΕΙ  Πειραιά ΤΤ)

σχεδίασαν και υλοποίησαν  τρία Εργαστήρια, στα οποία περιλαμβάνονται βιωματικές δραστηριότητες

1ο   Εργαστήριο: Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και Προσφυγικό (Τρωάδες του Ευριπίδη- ξεριζωμός του 1922)

Το ιστορικό γεγονός και το προσφυγικό ως πηγή  έμπνευσης για την ΠαγκόσμιαΤέχνη

2ο Εργαστήριο: Μήδεια και γυναίκα σύμβολο (Αντιγόνη, Ελένη, Άλκηστις, Ιφιγένεια)- Σύγχρονα σύμβολα και Τέχνη

3ο Εργαστήριο: Αλκιβιάδης και Έρως στην Αρχαία Ελλάδα μέσα από την Τέχνη. Αναφορές στο σήμερα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ  ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Η Τέχνη εμπνέει τη διδασκαλία

Βιωματικά Εργαστήρια